کرونا در ایران، آشفتگی در افغانستان؛ آیا باید نگران بود؟

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، بیشتر باشندگان ولایت‌های غربی افغانستان را نگران ساخته‌است. ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز در معرض انتقال ویروس کرونا از ایران قرار دارند.

blank

مسؤولان صحی هرات به افق، گفته‌اند به تازگی سه مورد مشکوک ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است.

اگرچه مقام‌های محلی در این ولایت‌ها در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گویند که تاکنون مورد مثبت ویروس کرونا به ثبت نرسیده؛ اما نباید تهدید کرونا دست کم گرفته شود.

رفت‌وآمد شهروندان افغانستان از طریق ولایت‌های غربی به ایران زیاد است.

بر بنیاد آماری که ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات در اختیار خبرگزاری افق قرار داده، روزانه تا ۱۵۰۰ شهروند افغان از ایران به کشور برمی‌گردند.

از طریق مرز «ابریشم» نیمروز در جنوب غرب کشور نیز میزان اخراج اجباری شهروندان افغان از ایران زیاد است.

مقام‌های محلی ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز می‌گویند که تیم‌های صحی در مرزهای اسلام‌قلعه، شیخ ابونصر فراهی و ابریشم مستقر شده‌اند و تمام افرادی که از ایران وارد کشور شوند، تب‌سنجی شده و علایم بیماری کرونا در آن‌ها بررسی می‌شود.

کرونا هرات را بیشتر تهدید می‌کند

مقام‌های محلی هرات از اتخاذ تدابیر شدید در مرز اسلام‌قلعه و میدان هوایی این شهر برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا خبر می‌دهند.

عبدالحکیم تمنا؛ رییس صحت عامه هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که تنها ۱۲ متخصص صحی در مرز اسلام‌قلعه و چند متخصص دیگر در میدان هوایی هرات مستقر شده‌اند، تا مسافرینی را که از کشور ایران به افغانستان مراجعه می‌کنند مورد بررسی قرار دهند.

او می‌افزاید: «بخش ۳۳ بستر برای کرونا در شفاخانه حوزوی هرات ایجاد شده. ما تمام آمادگی‌ها را داریم تا با کرونا مقابله کنیم. مردم نیز باید با ما همکاری کنند. اگر به همین زودی‌ها از ایران به کشور آمده‌‌اند، تا دو هفته در خانه‌ها خود را قرنطین کنند و اگر علایم کرونا داشتند با ما تماس بگیرند.»

اما در ولایتی با بیش از سه میلیون جمعیت و رفت‌وآمد گسترده شهروندان کشور به ایران، ۳۳ بستر برای مراقبت از بیماران احتمالی کرونا ناچیز گفته می‌شود.

در این میان، داوود هاشمی؛ معاون والی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، بر نظارت جدی بر مرز اسلام‌قلعه و میدان هوایی هرات تاکید می‌کند، تا جلو سرایت کرونا به هرات گرفته شود.

او می‌افزاید که چندین آمبولانس صحی در مرز اسلام‌قلعه فرستاده شده، تا مبتلایان احتمالی کرونا را به زودترین فرصت به شفاخانه مرکزی هرات منتقل کند.

اگرچه تاکنون شایعات زیادی مبنی بر ثبت موارد مثبت کرونا در هرات به نشر رسید؛ اما مسؤولان صحی هرات آن را تکذیب می‌کنند.

مقام‌های صحی هرات می‌گویند که امکان تشخیص کرونا در این شهر وجود ندارد و آن‌ها نمونه‌ها را برای تشخیص به وزارت صحت عامه ارسال می‌کنند.

در همین حال با افزایش استفاده از ماسک به دلیل نگرانی‌ از سرایت کرونا، قیمت ماسک از ۵ افغانی به بیش از ۱۰ افغانی افزایش یافته‌است.

blank

بخش قرنطین و بستر کرونا در فراه

عبدالجبار شایق؛ رییس صحت عامه فراه می‌گوید که تمام آمادگی‌های صحی برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا در مرز میلک نیمروز و میدان هوایی فراه اتخاذ شده‌است.

او می‌افزاید که دو تیم صحی به ‌خاطر شناسایی کرونا توظیف شده‌اند و برنامه‌های آگاهی‌دهی نیز گسترش یافته‌است.

به گفته آقای شایق، تمام باشندگان فراه باید در بخش نظافت فردی‌شان تلاش کند، تا خطر مبتلا شدن به کرونا کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، محمد شعیب ثابت؛ والی فراه در دیدار با مسؤولان صحی این ولایت بر اتخاذ تدابیر شدید در بندر شیخ ابونصر فراهی تاکید کرده‌است.

او می‌گوید: «در کشور همسایه ایران واقعات مثبت ویروس کرونا ثبت گردیده و امکان سرایت این ویروس به ولایات زون غرب وجود دارد، بنابراین ریاست صحت عامه فراه باید تدابیر صحی لازم را اتخاذ نموده و در رابطه به این مرض برنامه‌های آگاهی عامه خویش را روی دست بگیرد.»

مسؤولان صحی فراه می‌گویند که بخش قرنطین ۲۰ بستر و یک مرکز ۱۰ بستر برای درمان و مراقبت بیماران احتمالی کرونا در این ولایت ایجاد شده‌است.

blank

مرز نیمروز مسدود شد

خطر شیوع ویروس کرونا از ایران باعث مشدود شدن مرز ابریشم ولایت نیمروز روز شنبه، ۳ حوت شد و متعاقبا مرزهای اسلام قلعه هرات و شیخ ابونصر فراهی ولایت فراه نیز مسدود شد.

نعمت الله صدیقی؛ عضو شورای ولایتی نیمروز به رسانه‌ها گفته است: «افزایش نگرانی‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا به افغانستان باعث شده تا روز شنبه مرز ابریشم نیمروز با ایران به روی تردد وسایط و مسافران مسدود شود.»

همزمان سید ولی سلطان؛ والی نیمروز در یک گرد همایی از شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده‌است.

او افزود در صورتی که بیماری کرونا در افغانستان شایع شود، کنترل آن با وجود امکانات ناکافی صحی دشوار خواهد بود.

مطالب مرتبط