شیوع کرونا در هرات؛ تهدید جدی، تمهیدات ناکافی

آمار رسمی نشان می‌دهد که موارد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات به پنج مورد افزایش یافته‌است و بیش ۸۰ نفر نیز مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند. به این ترتیب، نگرانی‌ها درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در هرات به بالاترین سطح‌ رسیده‌است.

blank

دهلیز انتقال کرونا به افغانستان
محمد ابراهیم بسیم؛ مسؤول بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که هرات به‌دلیل هم‌مرزبودن با کشور ایران زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد.

او می‌افزاید: «هرات به دلیل ورود مهاجرین از ایران دهلیز انتقال ویروس کرونا در افغانستان است و باید امکانات صحی معیاری در اختیار صحت عامه هرات قرار بگیرد تا ما با ویروس کرونا مبارزه جدی کنیم.»

هزاران مهاجر در راه بازگشت
در چند روز اخیر آمار برگشت‌کنندگان از کشور ایران به هرات به گونه‌ چشم‌گیری افزایش یافته‌است.

جاوید نادم؛ رییس مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که روزانه به طور متوسط بیش از دو هزار نفر از طریق مرز اسلام قلعه به ولایت هرات وارد می‌شوند.

او می‌افزاید که تنها روز دوشنبه، ۱۹ حوت، ۴۸۰۰ تن از ایران به هرات برگشته‌اند.

مسؤولان صحی هرات می‌گویند که بخش تجرید (قرنطینه) شفاخانه حوزوی به شفاخانه کودکان در فاصله پنج کیلومتری شهر هرات منتقل می‌شود. هم‌اکنون افراد مثبت به ویروس کرونا و مشکوک در مرکز تجرید نگه‌داری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

کرونا را جدی نمی‌گیرند
پس از ثبت اولین مورد مثبت ویروس کرونا در هرات، بسیاری از باشندگان این ولایت تهدید کرونا را جدی گرفته‌بودند و ازدحام در داخل شهر کاهش یافته‌بود و اغلب با ماسک در سطح شهر گشت‌و‌گذار می‌کردند؛ اما حالا که سطح تهدید کرونا افزایش یافته‌است، کمتر ماسک استفاده می‌شود.

عبدالحکیم تمنا؛ رییس صحت عامه هرات از کاهش میزان باورپذیری مردم نسبت به خطرات ویروس کرونا نگران است.

او می‌گوید: «تحقیقات پیرامون اپیدمی‌های مشابه نشان داده که بین سرعت انتشار مرض و میزان باور مردم به خطر و اصول پیش‌گیری، رابطه معکوس وجود دارد. یعنی اگر می‌خواهید سرعت انتشار مرض را کاهش دهید باید میزان باور مردم به خطر و اصول پیش‌گیرانه را افزایش دهید.»

او از مردم می‌خواهد که برای مقابله با ویروس کرونا، دستان‌شان را مرتب شست‌وشو کنند و از مرافعه و شرکت در اجتماعات پرهیز نمایند.

به گفته او، بخش تجرید شفاخانه حوزوی هرات به شفاخانه کودکان در منطقه‌ی شیدایی منتقل می‌شود، تا بسترهای بیشتری برای افراد مبتلا به ویروس کرونا اختصاص داده شود.

blank

اختصاص بودجه
مسؤولان صحی هرات می‌گویند که حکومت یک میلیون دالر امریکایی را برای مبارزه با ویروس کرونا به ولایت‌های غربی کشور اختصاص داده‌است.

آصف کبیر؛ معاون صحت عامه هرات به خبرگزاری افق گفت که در کنار اختصاص یک میلیون دالر امریکایی، وزارت صحت عامه کشور نیز به ارزش پنج میلیون افغانی مواد مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا را به این ولایت ارسال کرده‌است.

او از حکومت می‌خواهد که بودجه بیش‌تری برای مبارزه با ویروس کرونا به هرات اختصاص دهد؛ چرا که این ولایت زیر تهدید جدی این ویروس است.

تولید ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده
پس از افزایش قیمت ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده به‌خاطر ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران هرات به فعال‌کردن خطوط تولید ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده اقدام کرده‌اند.

حمیدالله خادم؛ رییس اتاق صنعت و معدن هرات در صحبت با خبرگزاری افق گفت که روزانه در حدود ۶۰ هزار ماسک و ۲۴ تُن مواد ضد عفونی‌کننده تولید می‌شود.

او افزود که سرمایه‌گذاران دیگر نیز علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش تولید ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده هستند.

ضد عفونی‌کردن مکان‌های عمومی
همزمان با شیوع کرونا کارزار ضد عفونی‌کردن مکان‌های عمومی در ولایت هرات تشدید شده‌است.

محمد امین خموش؛ مسؤول کمیته ضد عفونی‌کردن مکان‌های عمومی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که تا سه ماه آینده روند ضد عفونی‌کردن این اماکن ادامه دارد.

او افزود که در صورت افزایش موارد مثبت ویروس کرونا، روند ضد عفونی‌کردن مکان‌های عمومی تشدید خواهد شد.

تاکنون میدان هوایی، مسجد جامع، مارکت صرافی‌ها و چندین اداره دولتی ضد عفونی شده‌است.

blank

تالارها، حمام‌ها و کافه‌ها تعطیل
عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات دستور داده‌است که نیروهای امنیتی با مالکان تالارها، حمام‌ها و کافه‌ها که اقدام به بازگشایی این مکان‌ها می‌کنند، برخورد قانونی نمایند.

او همچنین نیروهای امنیتی را برای نظارت بر مسدودبودن این مراکز توظیف کرده‌است.

از سوی دیگر، تمام مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز در هرات مسدود است.

اگرچه اداره صحت عامه هرات بر منع برگزاری تجمعات تاکید می‌کند؛ اما تاکنون علمای این شهر در مورد عدم برگزاری نمازهای جماعت و جمعه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم نگرفته‌اند.

هفته پیش، والی هرات گفته‌بود که موضوع عدم برگزاری نمازهای جمعه و جماعت را در جلسه شورای علما مطرح خواهد کرد.

بسیج‌ عمومی در مقابل کرونا
به‌تازگی سرکس هرات، برنامه‌ آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا برای صدها کودک و خانواده‌های‌شان را برگزار کرد.

جلیل‌احمد نوروزی؛ مسؤول سرکس هرات به خبرگزاری افق گفت که آن‌ها از طریق حرکات نمایشی و اجرای تئاتر در راستای افزایش آگاهی باشندگان هرات در مورد ویروس کرونا اقدام می‌کنند.

او افزود که قرار است که برنامه‌های سرکس در مناطق اسکان بی‌جاشدگان داخلی در هرات نیز برگزار شود.

بی‌جاشدگان داخلی در معرض تهدید ویروس کرونا قرار دارند؛ چرا که شمار زیادی از مردان این بی‌جاشدگان در کشور ایران مصروف کار هستند و با بازگشت‌شان خطر ابتلا به ویروس کرونا بلند می‌رود.

در جریان هفته جاری، چندین بار باشندگان هرات اقدام به توزیع ماسک، صابون و برگه‌های آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا توزیع کرده‌اند.

با همه این‌ها نگرانی‌های زیادی درباره شیوع این ویروس در هرات با توجه به حجم سنگین بازگشت مهاجران از ایران، فقدان امکانات لازم برای مقابله با این ویروس، نبود آگاهی عمومی درباره خطرات شیوع و فراگیری آن و احتمال سرایت آن از هرات به دیگر ولایت‌های کشور وجود دارد.

مطالب مرتبط