از ووهان تا افغانستان؛ ترس مردم از ویروس کرونا و تدابیر دولت

پس از همگانی‌شدن خبرهای شیوع ویروس تازه در شهر ووهان چین، اکنون نگرانی شهروندان افغانستان به عنوان کشوری که با چین مرز مشترک دارد درباره خطر انتقال این ویروس از طریق مسافرینی که میان چین و افغانستان در رفت و آمد هستند، افزایش یافته‌است.

blank

شماری از شهروندان نگران اند که اگر این ویروس از هر طریق ممکن به کشور سرایت کند، خطرناک‌تر از سرطان، قربانی‌های بی‌شماری خواهد گرفت؛ چیزی که به باور آن‌ها وزارت صحت از کنترل آن ناتوان است.

ویروس «کرونا» که در هفته اول سال ۲۰۲۰ در شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرده، مقامات و مردم این کشور را شدیدا تکان داده‌است. تاکنون ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته و حدود ۲۰۰۰ تن دیگر نیز بستری شده‌اند.

با این حال، چین حدود ۵۶ هزار تن دیگر را قرنطینه کرده و در شهر ووهان، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌است.

در کنار این، مقام های چینی دو روز پیش کار اعمار یک شفاخانه هزار بستری را در طی ۱۰ روز به هدف مداوا و بستری‌کردن مبتلایان به این ویروس آغاز کرده‌اند.

گفته می شود که در حال حاضر این ویروس در کشورهای جاپان، کوریای جنوبی، فرانسه، استرالیا، امریکا، سنگاپور، تایلند، مالیزیا، نپال، عربستان و جاهای دیگر نیز شیوع پیدا کرده‌است و بیشتر کسانی که به آن مبتلا شده‌اند افرادی هستند که به چین سفر کرده‌اند . از میان افرادی که در خود چین بستری هستند، وضعیت ۳۲۴ نفر وخیم گزارش شده‌است.

گفتنی است که در حال حاضر هفته‌ای دو پرواز از چین به افغانستان انجام می‌شود و گذشته از راه‌های هوایی، انتقال این ویروس ممکن است از طریق مرزهای زمینی و سفر جهانگردان چینی به ولسوالی واخان بدخشان و راه‌های زمینی دیگر هم صورت بگیرد.

حبس خانگی
پس از همگانی‌شدن شیوع این ویروس و ارقام قربانیان آن در چین، اکنون شماری از شهروندان در کابل از انتقال این ویروس بیمناک اند. شماری از شهروندان از ترس مبتلا شدن به این ویروس برنامه‌های روزانه خود را کنار گذاشته و خود را «خانه‌نشین» کرده‌اند.

اکبر حمید؛ از شهروندان کابل است. او نزدیک یک هفته می‌شود که از رفتن به باشگاه خودداری کرده‌است. او نشستن در خانه را نسبت به گشت‌و‌گذار و رفتن به باشگاه و مکان‌های پرازدحام به دلیل احتمال سرایت این ویروس به خود ترجیح می‌دهد.

سهیلا؛ از دیگر باشندگان کابل نیز می‌گوید از زمانی که از شیوع این ویروس کشنده از طریق اخبار آگاهی یافته، روحیه‌اش را از دست داده و تصمیم گرفته‌است که به وظیفه نرود و خود را در خانه «حبس» کند.

او می‌گوید که چین با آن تکنالوژِی‌ای که در اختیار دارد نتوانسته از شیوع آن جلوگیری کند، اگر این ویروس به افغانستان بیاید، ممکن است نیمی از نفوس کابل را قربانی کند؛ چون وزارت صحت، توانایی و امکانات جلوگیری از شیوع آن را ندارد.

تدابیر دولت در فقدان امکانات
انتشار این ویروس به بیشتر از هشت کشور جهان، نگرانی سازمان صحی جهان را در پی داشته؛ اما این سازمان تاکنون وضعیت اضطراری اعلام نکرده‌است. با این حال، وزارت صحت عامه کشور گفته‌است که خطر وقوع این ویروس هر لحظه کشور را تهدید می‌کند.

وزارت صحت عامه در حال حاضر قادر به تشخیص این ویروس در داخل کشور نیست و باید نمونه‌های گرفته‌شده از مبتلایان به این ویروس کشنده را برای آزمایش به لابراتوارهای تشخیص امراض به کشورهای دومی مثل هالند، هانگ‌کانگ و ایالات متحده بفرستد.

سرور نعیمی؛ اگاه امور صحی به افق می‌گوید که احتمال انتقال این ویروس به کشور خیلی زیاد است و باید وزارت صحت عامه با تمام توان تلاش به خرج دهد تا مسافرانی را که از راه‌های زمینی و هوایی به کشور وارد می‌شوند را در میدان‌های هوایی و راه‌های عبوری زمینی معاینه و سپس اجازه ورود به کشور بدهد.

به باور این آگاه صحی، یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع این ویروس، آگاهی‌دادن از سوی وزارت صحت از طریق رسانه‌های همگانی به مردم است و باید این وزارت راه‌های جلوگیری از انتقال این ویروس را شناسایی و به سمع مردم برساند تا مردم خود برای جلوگیری از مبتلا شدن به آن تلاش کنند.

اقدامات وزارت صحت عامه
نظام‌الدین جلیل؛ سخنگوی وزارت صحت عامه به افق می‌گوید که این وزارت در میدان هوایی بین‌المللی کابل یک تیم را با یک آمبولانس موظف کرده تا مسافرینی که از میدان‌های هوایی چین، دبی و دهلی می‌آیند را ارزیابی کند و در صورتی که علایم مشکوک نزد آن‌ها مشاهده شود، از آن‌ها نمونه‌گیری شده و به کمک نمایندگی سازمان صحی جهان در کابل به نزدیک‌ترین لابراتوارهای جهانی در خارج از کشور فرستاده می‌شود.

آقای جلیل می‌افزاید که هرچند وزارت صحت بعضی از ویروس‌ها را در داخل کشور شناسایی می‌تواند؛ اما قادر به شناسایی این ویروس در داخل نبوده و قبلا با نماینده (WHO) صحبت شده تا در این قسمت همکاری کند.

به گفته سخنگوی وزارت صحت، عین اقداماتی را که در میدان‌های هوایی کشور انجام شده، در مرزهای مشترک زمینی چون ولسوالی واخان بدخشان و… نیز روی دست گرفته‌اند و تاکنون همکاران سرویلانس این وزارت در ۳۴ ولایت کشور از ثبت شیوع این ویروس تازه گزارش نداده‌اند.

دانشجویان افغان در ووهان

نگرانی از شیوع ویروس کرونا به افغانستان به این دلیل بیشتر می‌شود که شمار زیادی از جوانان افغان در مقاطع مختالف تحصیلی در چین در حال آموزش هستند.

بربنیاد گزارش‌ها دست‌کم ۵۵ دانشجو و پنج خانواده افغان در شهر ووهان چین به سر می‌برند؛ شهری که مرکز اولیه شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شود.

دانشجویان افغان در شهر ووهان چین گفته‌اند که به دلیل بسته‌بودن فروشگاه‌ها در این شهر از دو روز به این‌سو غذا نخورده‌اند و با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه‌ اند.

دانشجویان افغان همچنین می‌گویند که یک هفته است، حق خروج از خوابگاه را ندارند و سفارت افغانستان در چین نیز تاکنون به آنان وعده همکاری نداده‌است.

آن‌ها مدعی شده‌اند که سفارت افغانستان در جواب تماس آنان گفته‌است که «از دست ما کاری ساخته نیست».

جاویداحمد قایم؛ سفیر افغانستان در چین اما در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‌است که سفارت با دانشجویان افغانستان و وزارت خارجه چین در تماس است و موضوع را از نزدیک دنبال می‌کند، در صورتی‌که اجازه خروج داده‌شود، سفارت فورا اقدام به این کار خواهد کرد.

همزمان هارون چخانسوری؛ سرپرست وزارت خارجه نیز نشستی اضطراری را برای کمک عاجل به شهروندان و دانشجویان افغانستان مقیم شهر ووهان چین برگزار کرد.

آقای چخانسوری در مورد انتقال ۶۲ دانشجوی گیرمانده در شهر ووهان، به سفیر افغانستان در چین دستور داد تا به محض رفع حالت قرنطین، برای انتقال دانشجویان افغان از این شهر اقدام کند.

مطالب مرتبط