رهایی حدود ۴ هزار زندانی طالبان؛ احتمال آغاز مذاکرات در ماه جولای

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت تاکنون نزدیک به چهار هزار زندانی طالبان را آزاد کرده تا زمینه مذاکرات بین‌الافغانی شود. او در عین حال گفته‌است که احتمال برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در ماه جولای میلادی وجود دارد.blank

آقای صدیقی، امروز (شنبه، ۷ سرطان) در یک نشست خبری گفت که حکومت تاکنون سه هزار و ۸۹۵ زندانی طالبان را از بند رها کرده‌است.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان، پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی، باید پنج هزار زندانی طالب با یک هزار زندانی وابسته به حکومت تبادله شوند.

سخنگوی ریاست جمهوری افزود که احتمال برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در ماه جولای میلادی وجود دارد و دولت نیز امیدوار است که این مذاکرات هرچه زودتر شروع شود.

صدیقی علاوه کرد که حکومت با رهایی نزدیک به چهار هزار زندانی طالبان، بزرگ‌ترین گام را برای شروع مذاکرات برداشته‌است.

سخنگوی ریاست جمهوری در عین حال می‌گوید که تمامی آماد‌گی‌ها برای مذاکرات بین‌الافغانی از سوی حکومت گرفته شده؛ اما گروه طالبان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی را برای شروع مذاکرات صلح انجام نداده‌است.

افزایش خشونت طالبان
سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، گروه طالبان باید براساس توافق‌نامه صلحی که با امریکا امضا کرده، خشونت‌ها را کاهش می‌داد؛ اما برعکس خشونت‌ها را افزایش داده‌است.

او افزایش خشونت‌ها را مأیوس‌کننده خواند و از گروه طالبان خواست که مردم افغانستان و جامعه جهانی را برای تأمین صلح مأیوس نکند. صدیقی گفت: «تداوم خشونت‌ها فضای اعتماد برای آغاز گفتگوهای صلح را خدشه‌دار خواهد کرد.»

مناسبات کابل – واشنگتن بر تعهدات استوار است، نه بر تعداد سربازان
صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست‌جمهوری در واکنش به گزارش اخیر سی‌ان‌ان در پیوند به کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان گفت، روابط دولت افغانستان با ایالات متحده امریکا براساس تعهدات دوجانبه‌ استوار است و تعداد نیروهای امریکایی تعیین‌کننده‌ مناسبات بین دو کشور نیست.

آقای صدیقی افزود که رقم کنونی نیروهای امریکایی، پاسخگوی مأموریت آموزشی، مشورتی و همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است.

او تاکید کرد که مأموریت ناتو در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام‌ امریکایی گزارش داده‌است که دولت امریکا در حال نهایی‌سازی تصمیمی است که با تطبیق آن ۴ هزار نظامی امریکایی، افغانستان را تا خزان امسال ترک خواهند کرد.blank

در حال حاضر روند تدریجی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه دارد.

شمار سربازان امریکایی در کشور اکنون به حدود ۸۶۰۰ تن کاهش یافته‌است.

بر اساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در اواخر سال گذشته خورشیدی در قطر به امضا رسید، باید نیروهای امریکایی در جریان ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند.

«اتاق حوادث»
در همین حال، بر بنیاد روایت کتاب «اتاق حوادث»، نوشته جان بولتون؛ مشاور سابق ترامپ در امور امنیت ملی، دونالد ترامپ؛ رئیس جمهوری امریکا به این گمان بوده‌است که جنرال جیمز متیس؛ وزیر دفاع پیشین امریکا، می‌تواند طالبان را در افغانستان شکست بدهد،‌ آن‌گونه که امریکایی‌ها طی سال‌های اخیر در سوریه و عراق موفقیت‌هایی در شکست داعش و القاعده داشته‌اند؛ اما به مرور زمان می‌بیند که در افغانستان وضع فرق می‌کند. جنگ با طالبان به خوبی پیش نمی‌رود. ترامپ از جنرالان نظامی و مسئولان مربوطه می‌خواهد که پلان خروج کامل از افغانستان را ترتیب بدهند.محرمانه‌های ضدایرانی از «اتاق اتفاق» | آمارهای کتاب بولتون ؛ چند ...

(این تصمیم) دو دلیل عمده داشته‌است:
۱. وعده انتخاباتی: آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ گفته‌بود که سربازان امریکایی را به خانه برمی‌گرداند و به جنگ‌های طولانی و پرهزینه امریکا در عراق و افغانستان پایان می‌دهد. می‌گوید پایگاه مردمی او می‌خواهد امریکا از افغانستان خارج شود. اگر این وعده انتخاباتی عملی نشود، آن‌ها (رای‌دهندگان) ممکن است دوباره در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری (امسال) به او رای ندهند.

۲. فساد مالی در افغانستان
آقای ترامپ تاکید داشته که مقام‌های ارشد دولت افغانستان و چهره‌های کلیدی حکومتی در افغانستان به فساد مالی گرفتار اند، از پولی که مالیه‌دهندگان امریکایی پرداخت می‌کنند، چپ و راست می‌دزدند و خوش می‌گذرانند. این مساله برای مردم عادی امریکا بسیار سنگین و آزاردهنده است.

می‌گوید هرچه زودتر تمام سربازان امریکایی از افغانستان خارج شوند؛ چون ماندن در افغانستان به معنای ریختن پول بیش‌تر به جیب افراد فاسد و دزدان سازمان‌یافته در این کشور است. هرچند برخی جنرالان امریکایی از جمله جنرال جیمز متیس؛ وزیر دفاع (سابق) و جان اف. کلی؛ رئیس دفتر ریاست جمهوری تلاش داشته‌اند تا ترامپ را متقاعد کنند که اگر روی یک استراتژی بهتر نظامی در افغانستان کار کنند، امکان پیروزی در جنگ با طالبان وجود دارد و حضور نظامی امریکا – هرچند اندک – می‌تواند از سقوط دولت افغانستان جلوگیری کند؛ اما ترامپ همچنان تاکید داشته‌است که هزینه‌های مالی جنگ در افغانستان برای مردم امریکا بسیار خسته‌کننده شده و از حیف و میل پول مالیه‌شان در افغانستان به شدت ناراحت‌ اند.

مطالب مرتبط