حکومت: افزایش حملات طالبان، آغاز مذاکرات صلح را دشوار کرده‌است

سخنگوی ریاست‌ جمهوری می‌گوید که افزایش خشونت‌های اخیر گروه طالبان، «امید مردم و جامعه‌ جهانی برای تامین صلح را خدشه‌دار می‌سازد». همزمان شورای امنیت ملی گفته‌است که طالبان با افزایش خشونت، روند گفتگوهای مستقیم را مختل و دشوار ساخته‌اند.blankصدیق صدیقی؛ سخنگوی رییس‌ جمهوری، امروز (دوشنبه، ۲۲ سرطان) در یک پیام توییتری نوشت که «افزایش خشونت‌های اخیر گروه طالبان در شهرها، حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای طالبان که قربانی آن مردم اند، و هدف‌گیری کارمندان دولت، امید و انتظار مردم ما و جامعه‌ جهانی را برای آغاز گفتگوها و برقراری صلح پایدار در کشور خدشه‌دار می‌سازد».

او تاکید کرده‌است که «زمان آن فرارسیده تا گروه طالبان، دست از خشونت بردارد و به گونه‌ واقعی وارد روند صلح شود».

جنایت نابخشودنی
همزمان دفتر شورای امنیت ملی در واکنش به انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی جغتوی غزنی که از غیر نظامیان قربانی گرفت، در اعلامیه‌ای گفته‌است که «هدف قرار دادن زنان، اطفال، مسافرین و افراد بی‌گناه افغانستان از سوی گروه‌های ترویستی، جنایت نابخشودنی بوده و این گروها به خاطر ایجاد ترس و وحشت از هیچ ابزاری دریغ نمی‌ورزند.»

عصر دیروز ولسوالی جغتوی ولایت غزنی، گواه یک انفجار مرگ‌بار بود که در آن شش غیر نظامی کشته و هشت غیر نظامی دیگر زخمی شدند. در میان قربانیان زنان و کودکان هم شامل‌ اند.

در این رویداد یک موتر نوع فلان‌کوچ حامل غیر نظامیان در دره‌ قریسوب ولسوالی جغتو هدف انفجار ماین کارگذاری‌شده طالبان قرار گرفته‌است.

شورای امنیت ملی به نقل از حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی این رویداد را محکوم کرده‌است.

آقای محب در ادامه گفته‌است که طالبان خشونت‌های شان را در برابر «افغان‌ها افزایش داده و روند گفتگوهای مستقیم را مختل و دشوار ساخته اند».

شورای امنیت ملی دیروز هم اعلام کرده‌بود که طالبان در یک هفته گذشته در ۱۶ ولایت کشور، ۲۳ غیر نظامی را کشته و ۴۵ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

در اعلامیه‌ این شورا آمده‌بود که «خشونت یکی از موارد مهم است که دولت افغانستان همواره بر توقف آن تاکید می‌ورزد؛ اما گروه طالبان خواست همه طرف‌ها و مردم افغانستان را نادیده گرفته، به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌د‌هد».

حملات و افزایش خشونت طالبان، نگرانی کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی را نیز در پی داشته‌است.

با این حال این کشورها بارها از طالبان خواسته‌اند که خشونت را کاهش دهند و تلاش‌ها را بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز کنند؛ اما این گروه همواره این خواسته‌ها را نادیده گرفته‌است.

طبق توافق‌نامه امریکا و طالبان، مذاکرات میان حکومت و طالبان باید اکنون جریان می‌داشت؛ اما این مذاکرات تاکنون آغاز نشده‌است و علت تاخیر آن، کندی در روند تبادل زندانیان گفته می‌شود.

رهایی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر آزادی یک هزار زندانی دولتی، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین الافغانی‌است که در توافق‌نامه صلح قطر ذکر شده‌است. بر این اساس حکومت تاکنون بیش از ۴ هزار زندانی طالب را رها کرده و طالبان هم بیش از ۷۰۰ زندانی دولتی را آزاد کرده‌اند.

مطالب مرتبط