عبدالله: انتظار می‌رود نشست استانبول منجر به صلح پایدار شود

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، انتظار می‌رود نشست استانبول منجر به صلح پایدار در کشور شود.blankآقای عبدالله این اظهارات را در چهارمین نشست کمیسیون امور منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرده است.

این نشست امروز (سه‌شنبه، ۱۷ حمل) با اشتراک محمد حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه، سیدسعادت منصور نادری؛ وزیر دولت در امور صلح، محمد معصوم استانکزی؛ رییس هیأت مذاکره کننده‌ دولت افغانستان، سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‎‌المللی برگزار شده است.

عبدالله در این نشست گفته است که تلاش می‌شود هیأت جمهوری اسلامی افغانستان همه‌شول و با طرح واحد در نشست استانبول اشتراک کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افزود که کمیته‌ تهیه و توحید طرح صلح روی ساختن یک طرح واحد برای صلح کار می‌کند.

او با قدردانی از اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد صلح افغانستان گفته که «انتظار داریم که نشست استانبول منجر به صلح همه‌پذیر و پایدار در کشور گردد».

عبدالله با اشاره حضور کمرنگ زنان در نشست مسکو، گفته که در نشست استانبول نقش و جایگاه زنان برجسته خواهد بود.

محمد حنیف اتمر؛ وزیر امور خارجه و محمد معصوم استانکزی؛ رییس هیأت مذاکره‌کننده هیات دولت افغانستان در مورد مذاکرات صلح دوحه، نشست قلب آسیا و آمادگی‌ها برای نشست استانبول صحبت کرده‌اند.

در این نشست، سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با اعلام حمایت از روند گفت‌وگوهای صلح به ادامه همکاری‌های بین‌المللی از افغانستان تأکید کردند.

آنان همچنین خواستار سهم قابل ملاحظه‌ زنان در مذاکرات صلح شدند و افزودند که حقوق قربانیان جنگ باید در اولویت قرار گیرد.

قرار است تا چند روز دیگر استانبول ترکیه میزبان یک نشست در مورد صلح افغانستان باشد.

گزارش شده که نشست استانبول برای ۱۰ روز ادامه خواهد یافت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، طالبان و گروه‌های سیاسی روی آینده سیاسی کشور به توافق برسند.

در این نشست جوانب اشتراک‌کننده، طرح‌های مشخصی را ارایه خواهند کرد.

شورای عالی مصالحه می‌گوید به شمول طرح اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری تاکنون ۳۰ طرح در مورد صلح دریافت کرده است. جزییات این طرح‌ها روشن نیست؛ اما اطلاعاتی در مورد طرح پیشنهادی اشرف‌غنی منتشر شده است.

در چهارچوب این طرح، آقای غنی پیشنهاد کرده که ابتدا دو طرف به یک توافق سیاسی دست یابند و بر اساس آن اعلام آتش‌بس کنند؛ آتش‌بسی که نهادهای بین‌المللی ناظر اجرای آن باشند.

گام دوم برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در افغانستان است که اعضای طالبان نیز می‌توانند برای تشکیل «دولت صلح» در آن شرکت کنند.

در طرح اشرف غنی تعدیل قانون اساسی در مرحله سوم پیش بینی شده است.

گفته می‌شود این طرح اشرف‌غنی در پاسخ به طرح حکومت موقت که از سوی امریکا مطرح شده بود ارایه شده است.

مطالب مرتبط