متقی: تاریخ ثابت کرده نسخه‌های تحمیلی وارداتی برای افغانستان کارساز نیست

امیرخان متقی، وزیرخارجه طالبان در نشست «ابتکار منطقه ای افغانستان» با اشاره به اقدام سازمان ملل در مورد انتخاب نماینده ویژه برای افغانستان گفت تاریخ ثابت کرده است که نسخه‌های تحمیلی وارداتی نتوانسته است برای افغانستان کارساز واقع شوند.

وزیر خارجه طالبان در نشست ابتکار منطقه ای افغانستان که امروز(9دلو) در کابل برگزار شده است، تاکید کرد که تاریخ نشان‌دهنده آن است که طرح‌های واردشده به افغانستان از سوی کشورها و سازمان‌ها تحت هر نامی نتیجه‌ی معکوس داشته و افغانستان نیازمند حضور نماینده ویژه سازمان ملل در موجودیت یوناما نیست.

وی افزود:«افغانستان به نماینده خاص دیگر ملل متحد و ماموریت جدید در موجودیت یوناما نیاز ندارد و امارت اسلامی آماده است و ظرفیت دارد تا روی مسایل مشترک و نگرانی‌ها با جهت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کند».

وزیر خارجه طالبان هدف اساسی برگزاری نشست امروز در کابل را بحث و گفتگو پیرآمون شکل‌گیری روایت منطقه‌محور به هدف توسعۀ همکاری‌های منطقوی برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه عنوان کرد.

وی گفت:«امارت اسلامی به منافع انتخاب‌ها، ساختارهای حکومتی و سبک‌های توسعه دیگران احترام دارد و از دیگران نیز خواهان احترام متقابل است».

آقای متقی  بیان داشت که با استفاده از این فرصت و ابتکار و همچنین از طریق بقیه میکانیسم‌های منطقه‌ای مانند نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان و یا «فورمت مسکو» امیدواریم به شکل گیری یک اجماع منطقه‌ای موفق که در آن منافع همه بازیگران منطقه حفظ گردد.

وزیر خارجه طالبان گفت :در چارچوب همچو یک اجماع منطقه‌ای می‌توان زمینه را برای یافتنِ میکانیسم‌های تشویقی برای نیل به توافقات موضوعی که منافع مشترک را تضمین می‌نماید مساعد ساخت.

گفتنی است که نشست امروز به ابتکار ایران و با حضور نمایندگان کشورهای همسایه همچون  ایران، چین، پاکستان و روسیه برگزار شده است.

این اولین بار است که طالبان از یک نشست منطقه‌ای با حضور سفیران و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و منطقه در کابل میزبانی می‌کند.

مطالب مرتبط