رئیس جمهور امریکا: به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نیاز نداریم

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا می گوید تصمیم در مورد چگونگی واکنش به حمله هواپیمای بی سرنشین به پایگاه نظامی این کشور در اردن گرفته شده اما «به جنگ گسترده تر در خاورمیانه نیاز نداریم».

آقای بایدن امروز، سه شنبه (۳۰جنوری) هنگام خروج از کاخ‌سفید برای جمع‌آوری کمک های مالی در فلوریدا، گفت که «ما به جنگ گسترده‌تر» در خاورمیانه نیاز نداریم.

جو بایدن که همزمان با آغاز کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری در امریکا، تحت فشار شدید برای اقدام فوری و قاطع در این زمینه است، امروز به هنگام خروج از کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت: «من آنها (ایران) را به علت تامین تسلیحاتی مسببان این حمله مسئول می‌دانم».

وی خاطرنشان کرده است:‌ «من فکر نمی‌کنم که ما به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نیاز داشته باشیم، این چیزی نیست که من به دنبال آن هستم».

آقای بایدن دقیقاً توضیحی نداد که اقدام ایالات متحده چه می‌تواند باشد، اما کاخ‌سفید وعده داده است که «پاسخی بسیار مهم» خواهد بود.

این سخنان تنها چند ساعت پس از آن عنوان شد که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا، هم از «قاطع بودن» پاسخ امریکا گفته بود و هم مقام‌های نظامی این کشور مدعی شده بودند که پهپاد مورد استفاده در حمله به پایگاه برج ۲۲ «ساخت ایران» بوده است.

این در حالی است که ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ را تکذیب کرده و مدعی شده که در تصمیم‌گیری گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت خود «نقشی ندارد».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که یک گروه شبه‌نظامی عراقی روز یک‌شنبه، ۲۸ جنوری با استفاده از پهپاد یک پایگاه نیروهای امریکایی را در اردن هدف حمله قرار داد.

در این حمله سه سرباز امریکایی کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط