فعال حقوق بشر: کارخانه‌های اسلحه‌سازی امریکا جنگ در خاورمیانه را جشن گرفته‌اند

به دنبال کشته شدن سه سرباز امریکایی، ایالات متحده سه کشور اسلامی یعنی یمن، سوریه و عراق را بمباران کرده که منجر به کشته، زخمی و آواره‌شدن ده‌ها نفر شد. ملک ستیز؛ فعال حقوق بشر افغانستان با اشاره به این رویداد می‌گوید که کارخانه‌های اسلحه‌سازی امریکا جنگ جاری در خاورمیانه را جشن گرفته‌اند.

 

به دنبال کشته شدن سه سرباز امریکایی در یک حمله پهپادی در اردن، این کشور سه دولت اسلامی را بمباران کرد. ملک ستیز؛ فعال افغان می‌گوید که امریکا خون‌بهای سه سربازش را از سه کشور اسلامی گرفت.

این فعال افغان همچنین گفته: «اسراییل برای انتقام ۱۴۰۰ تن یهودی تا حال ۲۵۰۰۰ فلسطینی را کشته و یک سرزمین مسلمان را به خاک یکسان کرده است.»

آقای ستیز همچنین به کشور‌های همدست امریکا در منطقه اشاره کرده و گفته: مطابق مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی با ۷۵ میلیارد دالر پنجمین نیروی رزمی ثروتمند جهان را دارد و «بزرگ‌ترین قرارداد تسلحیاتی را در تاریخ جهان به مبلغ ۱۱۰ ملیارد دالر با امریکا به گونه‌ مرحله‌ای به امضا رسانده است.»

او افزوده: «قطر ۳۳ میلیارد دالر، امارات متحده عربی ۳۰ میلیارد دالر، ترکیه ۱۹ میلیارد دالر، کویت ۱۲.۶ میلیارد دالر، عمان ۱۱،۸ میلیارد دالر، اردن ۸،۴ میلیارد دالر» قراردادهای تسلیحاتی را با امریکا امضا کرده‌اند.

آقای ستیز گفته: «برای گسترش جنگ در خاورمیانه جشن و پای‌کوبی در فابریکات و زرادخانه‌های امریکایی ادامه خواهد داشت.»

از سوی دیگر، از نظر آقای ستیز: «جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۶۰ در صدی بودجه‌ نظامی و گسترش قراردادهای کلان با روسیه به ویژه در امور دریایی و فضایی خبرهای وحشتناکی را برای ادامه جنگ در کشور‌های اسلامی به بار آورده است.»

از نظر این فعال حقوق بشر، بیش‌ترین قربانیان را کشورهای «افغانستان، عراق، سوریه، لیبیا و یمن» پس از «جنگ علیه تروریزم جهانی» از ۲۰۰۱ به این‌سو داده‌اند.

افغانستان از ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار انسان تنها کشته داده است.

ارقام سازمان ملل می‌رساند که ۱،۵ میلیون معلول، ۲ میلیون معتاد و ۸ میلیون انسان مصاب به امراض روانی، ۲۲ میلیون زیر خط فقر در این کشور زندگی مرگبار دارند.

او افزوده که در عراق ۴۶۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر را کشته شدگان نشان می‌دهد. ارقام قربانیان معلول نزدیک به ۷۰۰ هزار می‌رسد.

به نوشته ملک ستیز، سوریه آمار ملل متحد ۴۰۰ هزار ولی آمار رسانه‌ها ۵۷۰ هزار تنها کشته شدگان را نشان می‌دهد.

در یمن جنگ‌های فرقه‌ای در حدود ۲۰۰ هزار انسان را نابود کرده است.

او گفته که در لیبیا مطابق تخمین سازمان ملل ۴۰ هزار انسان قربانی شده و ۴۰۰ هزار تن بی‌جا شده‌اند.

مطالب مرتبط