برگزاری دور دوم مذاکرات بغداد و واشنگتن برای پایان ماموریت امریکا در عراق

مقام‌های عراقی از برگزاری دور دوم مذاکرات میان بغداد و واشنگتن بر سر پایان ماموریت ائتلاف نظامی امریکا در عراق خبر داده‌اند.

blank

یحیی رسول؛ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه یک‌شنبه، ۲۱ دلو، با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیته عالی نظامی عراق نشست‌های خود را با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در بغداد برای ارزیابی وضعیت نظامی، سطح خطر، محیط عملیاتی و توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق از سر گرفت.»

آقای رسول گفته: «تا زمانی‌که اتفاقی روند مثبت مذاکرات را مختل نکند، جلسات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود تا کار کمیته در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود.»

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، یک جدول زمانی در این مذاکرات برای کاهش تدریجی حضور نیروهای ائتلاف تنظیم می‌شود که در نهایت منجر به پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و انتقال به مرحله روابط دوجانبه خواهد شد.

در همین راستا، شبکه العربیه به نقل از منابع مطلع خود گزارش داده است که دور دوم مذاکرات بغداد و واشنگتن در خصوص خروج ائتلاف خارجی از عراق پایان یافت و سه کمیته دوجانبه برای بررسی چگونگی تکمیل روند خروج نیروهای ائتلاف تشکیل شده است.

براساس گفته منابع العربیه، در این دور از مذاکرات، بر سر ادامه دیدارهای دوطرف طی هفته‌های آتی توافق شد.

اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و امریکا ۲۷ جنوری در بغداد برگزار شده بود.

این در حالی است که در آگوست ۲۰۱۴ امریکا یک گروه ائتلافی از متحدانش به بهانه مقابله نظامی با داعش در عراق تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

هدف از تشکیل این ائتلاف «هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی» اعلام شد که داعش به وجود می‌آورد؛ اما پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و اعلام رسمی آن، نظامیان ائتلاف امریکا از خاک عراق خارج نشدند و تاکنون در این کشور حضور دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *