روز سرباز؛ طالبان سربازان پیشین را شکنجه می‌کنند

همزمان با نهم حوت، روز ملی سرباز، جبهه آزادی افغانستان به مناسبت این روز طالبان را متهم به شکنجه و قتل سربازان پیشین کرده و گفته است که طالبان سربازان پیشین را شکنجه می‌کنند.

blank

جبهه آزادی افغانستان به مناسبت نهم حوت، «روز ملی سرباز» گفته که طالبان نیروهای دفاعی و امنیتی پیشین را در سراسر افغانستان با «بدترین انواع شکنجه، کشتار، زندان، تبعید و کوچ اجباری» مواجه کرده‌اند.

این جبهه خواستار حمایت مردم از سربازان پیشین در برابر طالبان شد.

حکومت پیشین افغانستان برای قدردانی از سربازان و نیروهای امنیتی و دفاعی، روز نهم حوت را «روز ملی سرباز» نام‌گذاری کرده بود.

روز نهم حوت ۱۲۹۸ خورشیدی امان‌الله خان؛ پادشاه پیشین افغانستان، به دنبال قتل پدرش حبیب‌الله خان، بر تخت نشست و سلطنت‌اش را اعلام کرد.

جبهه آزادی همچنین گفته: «افغانستان در نتیجه یک معامله ننگین چندجانبه به طالبان تسلیم داده شده است.»

این جبهه در اعلامیه خود از شهروندان افغانستان خواسته: «از هرگونه تلاش و کوشش آگاهانه و مسئولانه برای کوتاه کردن عمر استبداد و ستم‌بارگی طالبانی و برچیدن بساط سلطه نامشروع و جهنمی این گروه شرور از سرزمین مقدس‌مان دریغ نکنید.»

از سوی دیگر، رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی، به مناسبت این روز از فداکاری‌های نیروهای دفاعی و امنیتی پیشین افغانستان قدردانی کرده است.

به دنبال روی کار آمدن گروه طالبان در تابستان ۱۴۰۰، براساس فرمان منسوب به رهبر این گروه «عفو عمومی» اعلام شد، ولی پس از آن بارها از بازداشت، شکنجه و مرگ نظامیان پیشین گزارش شده است.

پیش از این کمیشنر حقوق بشر ملل متحد در ماه سنبله گفته بود که به‌رغم اعلام عفو عمومی طالبان، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان ادامه دارد.

این در حالی است که یوناما در ماه سرطان امسال نیز گزارش داده بود که طالبان به بازداشت و قتل کارمندان و نظامیان پیشین ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *