مخالفت پشتون‌های پاکستان با عملیات نظامی در مناطق قبایلی

بربنیاد گزارش‌ها، جرگه بزرگ پشتون‌ها در پشاور با عملیات نظامی علیه یک گروه شبه نظامی در مناطق قبایلی پاکستان مخالفت کرده است.

یک جرگه بزرگ پشتون‌های پاکستان روز چهارشنبه، ۶ سرطان در شهر پشاور با تصمیم جدید حکومت این کشور برای راه‌اندازی عملیات نظامی «عزم استحکام» مخالفت کرد.

شرکت کنندگان این جرگه گفتند که برای انجام چنین عملیاتی، نخست باید مجلس ملی پاکستان تصمیم بگیرد.

این جرگه که رهبران سیاسی پشتون‌ها از جمله اسد قیصر؛ ریيس سابق مجلس ملی پاکستان و محمودخان اچکزی؛ رهبر حزب ملی عوامی پختونخوا در آن اشتراک داشتند، با تصمیم جدید حکومت پاکستان برای راه‌اندازی یک عملیات نظامی در خیبرپختونخوا و بلوچستان مخالفت کرده است.

در پی افزایش حملات تروریستی در پاکستان، ارتش و حکومت این کشور برای پاکسازی تروریزم به ویژه شورشیان تحریک طالبان پاکستان از ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان عملیات جدیدی را زیر عنوان «عزم استحکام» راه‌اندازی کرده است.

جرگه بزرگ پشتون‌ها متشکل از رهبران پشتون‌های مناطق قبائيلی، احزاب سیاسی و نمایندگان پشتون‌ها در مجلس ملی پاکستان روز گذشته در شهر پشاور پاکستان به میزبانی حزب تحریک انصاف دایر شد.

این جرگه از حکومت پاکستان خواست تمام مشکلات و چالش‌های موجود سر راه تجارت میان افغانستان و پاکستان را بر طرف کرده و تمام راه‌های تجارتی با افغانستان را باید باز نماید.

در اعلامیه این جرگه پشتون‌های پاکستان آمده است که حکومت باید تمام مطالبات مشروع معترضان در گذرگاه‌های خرلاچی، چمن، انگور اده، تورخم، غلام‌خان و لماور بپذیرد. این معترضان ماه‌های که در اعتراض به سیاست‌های جدید مرزی پاکستان تحصن کردند.

حکومت پاکستان چند ماه پیش داشتن ویزه و پاسپورت را برای عبور از مرزها میان افغانستان و پاکستان اجباری کرد اما مردم دو سوی مرز این تصمیم را نپذیرفته‌اند و خواهان بازگرداندن وضعیت سابق هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *