دادستان‌ امریکایی خواهان لغو مصونیت قضایی ترامپ شد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، دادستان‌های وزارت دادگستری این کشور استدلال کردند که دونالد ترامپ؛ رییس جمهور پشین و نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری امریکا هنگامی که به مقامات ایالتی و معاون خود مایک پنس برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فشار آورده، خارج از وظایف ریاست‌ جمهوری خود عمل کرده و به همین دلیل آن‌ها خواهان لغو مصونیت قضایی ترامپ هستند.

جک اسمیت؛ بازپرس ویژه دادگستری امریکا گفته: «دونالد ترامپ یک تلاش جنایی برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده را آغاز کرده و نباید با مصونیت ریاست جمهوری محافظت شود.»

اسمیت در این طرح ۱۶۵ صفحه‌ای با استدلال و شواهد جدیدی از تلاش‌های رییس جمهور سابق برای لغو نتایج انتخاباتی خواستار لغو مصونیت قضایی ترامپ شده است.

در این اسناد آمده: «ترامپ در تلاش برای چسبیدن به قدرت پس از شکست در انتخابات، عمداً به مردم، مقامات انتخابات ایالتی و معاون خود دروغ گفت، در حالی که به طور خصوصی برخی از ادعاهای تقلب در انتخابات را احمقانه می‌خواند.»

در این اسناد گفته شده: «زمانی که متهم، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خورد، برای ماندن در سمت خود به جرم متوسل شد. متهم با توطئه‌گران خصوصی، مجموعه‌ای از برنامه‌های ناامیدکننده را برای براندازی نتایج قانونی انتخابات در هفت ایالتی که از دست داده بود، اجرا کرد.»

براساس این اسناد: «زمانی که تلاش ترامپ برای براندازی انتخابات از طریق شکایت‌ و انتخاب کنندگان متقلب نتوانست نتیجه انتخابات را تغییر دهد، رییس‌ جمهور سابق به خشونت دامن زده است.»

ترامپ، قرار بود در ماه مارچ محاکمه شود؛ اما وکلای او استدلال کردند که رئیس جمهور سابق باید از تعقیب کیفری مصون باشد که در نهایت با رای قاضی پرونده متوقف شد.

در همین حال دادگاه عالی در ماه جون حکم داد ترامپ برای اعمال رسمی که در دوران چهار ساله ریاست جمهوری خود انجام داده فعلاً مصونیت دارد نه اعمال غیررسمی که مرتکب شده است.

حالا جک اسمیت بعنوان بازپرس ویژه دادگستری گفته ترامپ مرتکب جرائم خصوصی و غیررسمی شده و باید فاقد مصونیت باشد.

او افزود: «ترامپ که به عنوان یک نامزد و نه در مقام رسمی عمل می‌کرد به جنایت متوسل شد تا در مقام خود باقی بماند.»

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که ترامپ و متحدانش به دنبال ایجاد هرج و مرج در محل های رای گیری بودند، از جمله در یک مورد یکی از کارمندان کمپین انتخاباتی یکی از همکارانش را تشویق کرد تا در شمارش آرا در دیترویت شورش ایجاد کند که رییس جمهور سابق بعداً از آن استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *