ریس کمیسیون انتخابات افغانستان :انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم رفت

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نشان داد که انتخابات به دور دوم رفت و قرار است بعد از بررسی شکایات انتخاباتی نتیجه‌ی نهایی نیز اعلام گردد

به گزارش افق نتیجه‌ای ابتدایی انتخابات نشان می‌دهد که داکتر عبدالله عبدالله با %44.9 همچنان پیشتاز است و داکتر اشرف غنی با گرفتن %31.5 و زلمی رسول با %11.5 به ترتیب دوم و سوم هستند.

n00081421-b

یوسف نورستانی لحظاتی پیش طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این نتیجه گفت که به شکایات انتخاباتی رسیدگی خواهد شد ولی اظهار داشت که فکر نمیکنم انتخابات در دور اول تمام شود.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری پس از بررسی شکایات انتخاباتی توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام خواهد شد.

نورستانی گفت بر اساس نتایج مقدماتی عبدالله عبدالله با 2میلیون و نهصد و هفتا و سه هزار و هفتصد و شش رای 44،9 درصددرصد آرا و اشرف غنی احمد زی 2 میلیون هشتصد و بیست و چهار هزار و 17 رای 31،5 درصد آرا را کسب کردند و نفرات اول و دوم شدند.

به گفته نورستانی زلمی رسول نیز با هفتصد و پنجاه و نه هزار پانصد و چهل رای نفر سوم شد.

نورستانی گفت در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 6 میلیون و هشتصد و نود و دو هزار هشتصد و هجده نفر مشارکت کردند.

وی گفت: 64 درصد مردم افغانستان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند که 36 درصد آنان را زنان تشکیل دادند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان افزود: 444 محل رای گیری نیز دارای مشکلاتی بود کمیسیون رسیدگی به شکایات سپرده شده است تا آنان در این خصوص تصمیم بگیرند.

براساس قانون انتخابات افغانستان در صورتیکه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند 50 درصد بعلاوه یک رای شرکت کنندگان را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

بر اساس این قانون دو نفری که بیشترین آرا را در انتخابات کسب کرده اند در دوره دوم انتخابات باید به رقابت بپردازند.

پس از اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کاندیداهای معترض 24 ساعت وقت خواهند داشت تا اعتراض خود را به نتایج انتخابات به کمیسیون رسیدگی به شکایات افغانستان تسلیم کنند.

با اعلام نتایج مقدماتی صد درصد آرای اخذ شده در این انتخابات، کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان 20 روز فرصت خواهد داشت تا پس از بررسی شکایات، پیروز قطعی سومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کند.

بر اساس گزارشها حدود 1800 صندوق اخذ رای در سراسر افغانستان که از طرف کمیسیون مستقل انتخابات این کشور مشکوک به تقلب و یا تخلف انتخاباتی بود بازشماری و بازرسی شده است.

مقام های کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی گفته اند که آرای بیشتر از 70 مرکز رای گیری باطل شده است.

سخنگوی این کمیسیون گفت که آرای باطل شده متعلق به 32 محل و 42 مرکز رای گیری است.

پیش از این نیز دفتر محلی کمیسیون انتخابات افغانستان 100 هزار رای را در هرات افغانستان باطل اعلام کرد.

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی  16 حمل 93 در کشور برگزار شد.

325 هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات افغانستان نظارت کردند.

در این انتخابات که هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای ولایتی رقابت کردند، نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، اردوی ملی و پلیس افغانستان مسئولیت تامین امنیت انتخابات را در بیش از شش هزار حوزه رای گیری بر عهده داشتند.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی و تاکید کردند که افغان ها نشان دادند قادر به اداره امور کشور خود هستند.

مطالب مرتبط