مایک پنس: اجازه نمی‌دهیم افغانستان بار دیگر لانه امن تروریستان شود

مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا در دیدار با رییس جمهور غنی گفته است که امریکا نمی‌گذارد افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریستان مبدل شود.

blank

در اعلامیه‌ی که از سوی ارگ ریاست جمهوری به نشر رسیده آمده است که رییس جمهور غنی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، عصر روز گذشته با مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا دیدار کرده است.

بر بنیاد اعلامیه، دو طرف روی مسائل مختلف از جمله، موفقیت استراتژی جنوب آسیا، اصلاحات انتخاباتی و پروسه صلح، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا در این دیدار گفت: «امریکا متعهد است تا نگذارد افغانستان یک‌بار دیگر به لانه امن تروریستان مبدل گردد.» آقای پنس همچنان از اقدامات رییس جمهور غنی در خصوص اصلاحات انتخاباتی به منظور تامین شفافیت در انتخابات، اعتماد‌سازی برای کمیسیون مستقل انتخابات و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، قدردانی کرده است.

از سوی‌هم انگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان در دیدار با رییس جمهور غنی گفت که کشورش به عنوان یک شریک جهانی استراتژیک در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.

خانم مرکل افزوده، آلمان از پروسه صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان حمایت می‌کند و در بخش تطبیق توافق‌نامه صلح آماده هرگونه همکاری می‌باشد.

گفته می‌شود دو طرف در مورد مذاکرات بین الافغانی، همکاری‌های منطقوی و انکشاف و ثبات در افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

از سوی‌هم رییس جمهور غنی در دیدار با مایک پنس، گفت با بکار گیری استراتژی جنوب آسیا جنگ در افغانستان، دیگر جنگ امریکا نیست بلکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بخاطر یک کشور آزاد و تامین امنیت جهانی قهرمانانه مبارزه می‌کنند و قربانی می‌دهند. رییس جمهور غنی تاکید کرد که نیاز است تا بحث‌های جاری در رابطه به صلح منتج به تامین صلح پایدار گردد.

این درحالی است که پیش از این سرمنشی عمومی ناتو در دیدار با رییس جمهور غنی نقش حکومت افغانستان را در مذاکرات صلح مهم خوانده و گفته بود، صلح بدون رهبری و مالکیت افغان‌ها ناممکن است.

مطالب مرتبط