بریتانیا: سپاه ایران مسؤول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است

مقام‌های بریتانیایی، سپاه پاسداران ایران را عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کردند.blank

جرمی هانت؛ وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید که جز ایران، هیچ دولت یا عامل غیردولتی دیگری را نمی‌توان مسؤول این حمله‌ها دانست.

وزارت خارجه بریتانیا با نشر اعلامیه‌ای از قول آقای هانت نوشته‌است که «تقریبا اطمینان کامل وجود دارد» که حمله‌های روز پنجشنبه به نفتکش‌ها در دریای عمان کار سپاه پاسداران بوده‌است.

پیش از این رییس جمهوری، وزارت دفاع و وزارت خارجه ایالات متحده نیز ایران را به‌ دست‌داشتن در این حمله‌ها متهم کرده و با انتشار ویدیویی مدعی شدند که به زعم آن‌ها این اتهام را اثبات می‌کند.

جرمی هانت نیز می‌گوید که ارزیابی‌های دولت بریتانیا نشان می‌دهد که مسؤولیت حمله به نفتکش‌ها متوجه هیچ دولت و عامل غیردولتی دیگری جز ایران نیست. او ضمن محکوم‌کردن این حمله‌ها از دولت ایران خواست تا به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه خاتمه دهد.

افق را در تلگرام دنبال کنید

با این حال ایران هرگونه دست‌داشتن در انفجار نفتکش‌ها را تکذیب کرده و اتهام‌های واردشده به این کشور را بی‌اساس خوانده‌است.

محمدجواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران در یک پیام توییتری نوشت: «اینکه امریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد – بدون ارائه مدرک و شواهد حقیقی یا واقعی– فقط این موضوع را کاملاً روشن می‌کند که تیم بی [بولتون، بن زائد، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو] طرح بی را در پیش گرفته‌است.»

در همین حال، یوتاکا کاتادا؛ رییس شرکت جاپانی «کوکوکا سانگیو» مالک یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده، از قول سرنشینان این کشتی علت انفجار را اصابت «شیئی پرنده از بالا» عنوان کرده‌است.

این در حالی است که امریکا ادعا می‌کند که یک قایق تندرو ایرانی را دیده که سرنشینان آن در حال جدا کردن ماینی عمل‌نکرده از بدنه آن هستند.

حمله به دو نفتکش روز پنجشنبه (۲۳ جوزا) در دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز؛ گذرگاه اصلی صادرات نفت کشورهای حوزه خلیج فارس رخ داد.

این دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) نام داشتند. کشتی فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال و کشتی کوکوکا کوریجوس با پرچم پانامه در حال حرکت بودند.

نفتکش فرانت آلتر از امارات متحده عربی به سوی تایوان در حال حرکت بوده‌است و کشتی کوکوکا کوریجوس نیز از عربستان به سوی سنگاپور حرکت می‌کرد که مورد حمله قرار گرفتند.

مطالب مرتبط