وحید عمر: آتش‌بس بحث اصلی در مذاکرات با طالبان است

وحید عمر؛ مشاور ارشد رییس جمهور می‌گوید که آتش‌بس و میکانیزم نظارتی آن از موضوعات اصلی مورد بحث در مذاکرات مستقیم با طالبان است.blank

آقای عمر امروز پنج‌شنبه، ۲۳ اسد در کنفرانس ملی جوانان در کابل گفت که گروه طالبان همواره از خشونت به عنوان حربه‌‌ای برای امتیازگیری و باج‌گیری در گفتگوهای صلح استفاده کرده‌اند.

او افزود که در صورتی که طالبان در جریان مذاکرات در شهرهای افغانستان دست به انفجار و انتحار بزنند، برای حکومت افغانستان قابل قبول نخواهد بود.

مشاور رییس جمهور گفت که دلیل تأخیر مذاکرات مستقیم تا کنون این بوده‌است که طالبان نه قدرت استدلال برای مذاکره و نه هم سرمایه علمی، فرهنگی و سیاسی را دارند و بزرگ‌ترین شخصیت‌های طالبان نمی‌توانند با هیأت مذاکره‌کننده صلح در موارد علمی بحث کنند.

به گفته او، طالبان از نقطه نظر اعمال خشونت، داشتن حامیان و پناه‌گاه در منطقه و کشورهای همسایه و منابع مالی برای تمویل اعمال خشونت‌آمیز از جمله مواد مخدر قوت دارند؛ اما نمی‌توانند در میز مذاکره استدلال کنند.

این مقام ارشد حکومتی تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده حکومت حاضر است تا در خصوص مسایل دینی، قانونی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با این گروه مذاکره کند.

وحید عمر گفت که تیم مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به اساس اجماع سیاسی شکل‌ گرفته و توانایی لازم را برای پیش‌برد مذاکرات صلح دارد.

قرار است مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در روزهای آینده در دوحه؛ پایتخت قطر آغاز شود. بزرگترین چالش در برابر آغاز این مذاکرات رهایی زندانیان طالبان بود که حل شده و رییس جمهور غنی فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک این گروه را صادر کرده‌است.

قرار است این زندانیان امروز یا فردا آزاد شوند. شورای امنیت ملی گفته‌است که این زندانیان به‌دلیل مسایل امنیتی دور از چشم رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد خواهند شد.

مطالب مرتبط