تداوم خشونت طالبان؛ اعضای مجلس خواستار توقف مذاکرات قطر شدند

برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند، در صورت تداوم خشونت از سوی طالبان مذاکرات صلح باید متوقف شود. به گفته این نمایندگان، طالبان در روند صلح هیچ گونه انعطاف‌پذیری ندارند.blankغلام‌حسین ناصری؛ از اعضای مجلس نمایندگان، امروز (چهارشنبه، ۷ عقرب) در نشست عمومی این مجلس گفت با ادامه‌یافتن جنگ، مذاکرات نتیجه نخواهد داشت.

او گفت: «روند مذاکرات دوحه یک روند عقیم و خنثی است.. عاجل باید تصمیم گرفته شود که اعضای هیات برگردند و چون این گفتگو نتیجه ندارد و جنگ و خون‌ریزی ادامه پیدا کرده‌است.»

سیمین بارکزی؛ نماینده هرات در مجلس می‌گوید، کشورهای خارجی دخیل در روند صلح از این روند امتیازگیری می‌کنند؛ اما به گفته او با تداوم جنگ، خون مردم افغانستان ریخته می‌شود.

بارکزی تاکید کرد باید مجلس نمایندگان روند صلح را تحریم کند و تا زمانی‌که به معنی واقعی کلمه صلح در گفتگوها وجود نداشته باشد، در برابر آن بایستد.

درج شکایت به سازمان ملل
در نشست عمومی امروز مجلس نمایندگان، بلقیس روشن؛ نماینده فراه به گفت که خشونت و حملات اخیر طالبان جنایات جنگ به شمار می‌رود و اعضای مجلس باید در این زمینه در سازمان ملل شکایت‌نامه ارسال کنند.

او گفت: «تقاضا داریم که مجلس رسماً یک شکایت نامه با تصویب کل اعضا به ملل متحد روان کند و تمام جنایات اخیر طالبان را جنایت جنگی بشمارد و هرگونه درخواست معافیت برای عاملان آن را پس از امضای توافقنامه احتمالی صلح نیز رد کند.»

این در حالی است که بیش از ۴۰ روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر می‌گذرد؛ اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.
همزمان خشونت‌های طالبان در افغانستان نیز به صورت کم‌سابقه‌ای افزایش یافته و علیرغم درخواست‌های مکرر مراجع ملی و بین‌المللی برای کاهش خشونت و استقرار آتش‌بس، طالبان تاکنون به این خواسته‌ها تمکین نکرده‌اند.

مطالب مرتبط