مجلس: خروج شتاب‌زده نیروهای خارجی افغانستان را پایگاه تروریزم می‌سازد

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان می‌گوید که خروج غیر مسئولانه و شتاب‌زده نیروهای خارجی از افغانستان کشور را به پایگاه تروریزم مبدل کرده و امنیت بین‌المللی را با تهدید جدی روبه‎رو خواهد ساخت.blank این کمیسیون مجلس نمایندگان امروز سه‌شنبه، ۱۴ ثور در اعلامیه‌ای گفته‌است که با وجود گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان، خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی عواقب ناگواری خواهد داشت.

در این اعلامیه آمده‌است که خروج نیروهای خارجی باید مسئولانه و با درنظرداشت شرایط امنیتی و وضعیت عمومی افغانستان انجام شود؛ اما خروج غیرمسئولانه و بدون ایجاد مکانیزم امنیتی بدیل، تاوان جبران‌ناپذیری را متوجه امنیت بین‌المللی خواهد کرد.

اعلامیه افزوده‌است دولت ایالات متحده باید بر اساس توافق‌نامه‌ امنیتی و معاهده‌ استراتژیک کابل – واشنگتن، تعهدات پشتیبانی‌کننده‌ خود از دولت و مردم افغانستان را در بخش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی، به گونه‌ جدی انجام دهد.

طبق اعلامیه، حمایت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی افغانستان، تضمین حقوق اساسی مردم افغانستان و مبارزه‌ مشترک با تروریزم، بخش‌های مهم این تعهدات است که باید مورد توجه جدی قرار گرفته و مکانیزم اجرایی مؤثری برای اجرای این تعهدات تعریف و تدوین شود.

در این اعلامیه کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان، از دولت امریکا خواسته شده‌است که در صورت ترک تأسیسات و مراکز نظامی، امکانات و تأسیسات موجود را در اختیار دولت افغانستان قرار داده و برای اجرای تعهدات خود مبنی بر ادامه‌ حمایت‌های اقتصادی، تخنیکی و مشورتی با نهادهای امنیتی افغانستان مسئولانه عمل کند.

این کمیسیون همچنین از امریکا و جامعه جهانی خواسته‌است تا علاوه بر حمایت از روند صلح از دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان نیز حمایت جدی کند.

در این اعلامیه آمده‌است که حکومت افغانستان نیز باید به منظور تقویت نظام جمهوری، به اصل حاکمیت قانون و صلاحیت‌های قانونی مجلس نمایندگان متعهدانه عمل کرده و تصمیم‌گیری در مورد مساله کلان ملی جنگ و صلح را با شورای ملی شریک و پس از تأیید شورای ملی اقدام کند.

مطالب مرتبط