محاکمه یک سرباز روس به اتهام جنایت جنگی در اوکراین

یک سرباز روس برای اولین بار به اتهام جنایت جنگی در جریان جنگ اوکراین محاکمه می‌شود. گفته شده که این سرباز ۲۱ ساله خدمه تانک یکی از واحدهای زرهی روسیه است. وی از سوی دادگاه اوکراینی متهم شده که در روستایی در شمال شرق این کشور، از پنجره باز به یک مرد ۶۲ ساله اوکراینی شلیک کرده‌است.

blank

محاکمه این سرباز روس به دلیل قتل یک شهروند غیرمسلح اوکراینی، روز جمعه (۲۳ ثور) آغاز شد. این نخستین بار پس از حمله روسیه به اوکراین است که یکی از نظامیان روس به دلیل ارتکاب جنایت جنگی محاکمه می‌شود.

محاکمه وادیم شیشیمارین با حضور خبرنگاران در دادگاهی در منطقه سولومیانسکی در نزدیکی شهر کی‌یف؛ پایتخت اوکراین برگزار شده‌است. شیشیمارین با توجه به قوانین کیفری اوکراین در زمینه جرایم جنگی با مجازات حبس ابد روبه‌رو است.

ویکتور اوسیانیکوف؛ وکیل متهم با اشاره به این‌که شواهد قوی علیه موکل‌اش وجود دارد، گفته‌است که در نهایت دادگاه تصمیم می‌گیرد که چه شواهدی در محاکمه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به این‌که این نخستین پرونده جنایات جنگی در اوکراین است، پیگرد قانونی شیشیمارین با دقت از سوی ناظرین دنبال می‌شود.

این در حالی است که بازرسان در حال گردآوری شواهدی از جنایات جنگی احتمالی برای ارائه به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه بوده‌اند.

اما دولت روسیه ضمن رد این ادعاها، اتهام جنایات جنگی را ساختگی می‌داند. گفته می‌شود که مسکو نیز قصد دارد تا سربازان اوکراینی را در دادگاه‌هایی مشابه محاکمه کند.

مطالب مرتبط