دور تازه گفتگوهای اسلام‌آباد با طالبان پاکستانی در کابل برگزار می‌شود

قرار است یک هیات از مقامات دولت پاکستان برای گفتگو با رهبران تحریک طالبان پاکستانی امروز (چهارشنبه ۱۱ جوزا) وارد کابل شود.

blank

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که قرار است هیاتی ۵۰ نفری از سوی پاکستان تحت سرپرستی مولانا صالح شاه؛ سناتور پیشین این کشور، امروز چهار شنبه (۱۱ جوزا) وارد کابل شود.

در این هیات، رهبران قبایل از وزیرستان شمالی، اورکزی، کُرم، خیبر، مهمند، باجور و ملکند هم شامل می‌باشند.

رادیو آزادی گزارش داده‌ که تحریک طالبان پاکستان درخواست دارد تا «شریعت اسلامی» به شمول خیبر پختوانخواه در برخی مناطق این کشور نافذ شود.

این گروه همچنین می‌خواهد تا حکومت پاکستان برای اعضای این تحریک که اسلام‌آباد آن را «تروریستی» توصیف می‌کند، تضمین دهد که کسی با آن‌ها کاری ندارد و می‌توانند به خانه‌های‌شان بازگردند.

از سوی دیگر، تحریک طالبان پاکستان می‌خواهد که مناطق قبایلی یکجا شده با ایالت خیبرپختونخواه دوباره در چارچوب اداره پیشین، به عنوان مناطق قبایلی به رسمیت شناخته شوند.

اما محمودشاه؛ از جنرالان بازنشسته ارتش پاکستان بر این باور است که درخواست‌های تحریک طالبان پاکستان مخالف قانون اساسی آن‌ کشور است.

پیش از این نیز چندین دور مذاکره میان پاکستان و طالبان پاکستانی با میانجی‌گری سران شبکه حقانی در افغانستان برگزار شده‌است.

پاکستان مدعی است که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کند. طالبان اما بدون اشاره به فعالیت این گروه در افغانستان، تاکید می‌کند که همه مشکلات باید از راه مذاکره حل شود.

پاکستان چندی پیش در واکنش به آنچه حمله مرگبار طالبان پاکستانی از خاک افغانستان بر نظامیان خود خواند، مناطقی از ولایات خوست و کنر را بمباران کرد که در آن نزدیک به ۵۰ نفر – عمدتا مهاجران پاکستانی- کشته شدند. این حملات با اعتراضات گسترده ضد پاکستانی در افغانستان همراه شد و کابل و اسلام‌آباد نیز سفرای همدیگر را به نشانه اعتراض در وزارت خارجه احضار کردند.

مطالب مرتبط