عربستان و امارات برای کاهش فشار اقتصادی به اسرائیل کمک می‌کنند

در حالی‌که وزیر خارجه عربستان تنها راه عادی سازی روابط با اسرائیل را ثبات منطقه‌ای و حل موضوع فلسطین عنوان می‌کند؛ رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی به اسرائیل کمک کنند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه هشدار داد این امکان وجود دارد که بحران در دریای سرخ از کنترل خارج شود.

وی در گفتگو با رسانه‌ها گفت:«ما باید بر حل موضوع فلسطین متمرکز شویم و تنها راه عادی سازی روابط با اسرائیل، ثبات منطقه‌ای و حل موضوع فلسطین است».

بن فرحان گفت: «تشکیل کشور با ثبات فلسطینی ضروری بوده و امکان بازگشت از این موضوع وجود ندارد».

در همین حال روزنامه یدیعوت احارانوت نوشته است که که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اسرائیل کمک می‌کنند تا دریای سرخ را دور زده و از حملات یمنی‌ها در امان بماند.

با حملات نیروهای انصارالله یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بندر ایلات هستند، فشار اقتصادی شدیدی متوجه تل آویو شده است، اما روزنامه یدیعوت احارانوت نوشته است که ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی به اسرائیل کمک کنند.

به نوشته این روزنامه، شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج فارس تخلیه می‌کنند و از آن‌جا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند.

یدیعوت احارانوت افزود: «وارد کنندگان اسرائیلی که می‌خواهند برای عید پاک کالا وارد کنند، چاره‌ای جز این ندارند».

به گفته این روزنامه، در ماه گذشته دهها کامیون از طریق خشکی کالاهای تخلیه شده در بنادر امارات، بحرین و عربستان را به اسرائیل برده‌اند، کالاهایی که پیش از این از طریق دریای سرخ وارد می‌شد.

گفتنی است در پی ممانعت انصارالله یمن از حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات، کشتی‌ها مجبور شده‌اند با دور زدن قاره آفریقا و عبور از دماغه «امید نیک» و صرف یک ماه زمان بیشتر خود را به بنادر غربی اسرائیل برسانند. همچنین بسیاری از شرکت‌های آفریقایی از ترس اقدام یمنی‌ها، کالاهای خود را در ایتالیا یا قبرس تخلیه می‌کنند تا از آن‌جا به اسرائیل منتقل شود.

مطالب مرتبط