نتانیاهو شرط حماس برای آزادی اسرا را رد کرد؛ شکست اسراییل قوت گرفت

همزمان با ادامه نسل‌کشی و مرگ دست‌کم ۲۵ هزار غیرنظامی در غزه، بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر رژیم اسراییل شرط حماس مبنی بر خروج کامل نیروهای اسراییلی از غزه، باقی ماندن حماس در قدرت و مبادله اسرا را رد کرد. این در حالی است که در داخل اسراییل، ایده شکست در نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها بدون توافق، قوت گرفته است‌.

در حالی که مقام‌های صحی و درمانی در غزه ‌می‌گویند تعداد کشته‌شدگان از آغاز جنگ رژیم اسراییل در این منطقه از مرز ۲۵ هزار نفر گذشته، خبرگزاری رویترز از رد «پیشنهاد حماس برای آزادی اسرای اسرایيلی» توسط بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر این رژیم خبر داده است. او روز یک‌شنبه، اول دلو، شرط‌های حماس را رد کرد.

به گزارش رویترز روز گذشته نخست وزیر رژیم اسرایيل پیشنهاد حماس را برای آزادی اسرای اسرائيلی «در قبال خروج نیروهای اسرائيلی از غزه، و پایان جنگ» رد کرده است.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو گفته است که حماس در مقابل آزادی اسرا می‌خواهد «جنگ تمام شود، نیروهای ما از غزه خارج شوند، تمام قاتلان و متجاوزان آزاد شوند و حماس بر سر جای خود بماند. من صریحا این شرایط تسلیم به حماس را رد می‌کنم.»

براساس توافقی که در اواخر ماه نوامبر با میانجی‌گری امریکا، قطر و مصر ممکن شد بیش از ۱۰۰ نفر از ۲۴۰ اسیری که در جریان حمله ۷ اکتبر به اسارت حماس درآمده بودند آزاد شدند و در مقابل اسرائيل نیز ۲۴۰ فلسطینی زندانی را آزاد کرد.

در این حمله حدود ۱۲۰۰ نفر – عمدتا غیرنظامی – کشته شدند.

حماس روز یک‌شنبه در اولین گزارش علنی خود درباره این حمله، سندی ۱۶ صفحه‌ای را منتشر کرد و گفت که این اقدام گامی ضروری علیه اشغالگری اسرائیل بود؛ اما برخی از اشتباهات رخ داد که دلیل آن را هرج و مرج پس از فروپاشی سریع سیستم امنیتی اسرائیل خوانده است.

قرار است هیاتی از دادستان‌های کشورهایی که شهروندان آن‌ها در هفتم اکتبر به قتل رسیده یا اسیر گرفته شده‌اند، روز دوشنبه وارد اسرائیل شوند تا از آنچه اتفاق افتاد، آگاه شوند.

همزمان برت مک‌گرک؛ هماهنگ‌کننده ویژه کاخ سفید برای خاورمیانه قرار است برای دیدار با رهبران قطر و مصر و پیشرفت مذاکرات برای آزادی اسرا به مصر سفر کند.

به گزارش روزنامه نیویارک‌تایمز آقای مک‌گرک ابتدا به قاهره می‌رود تا با عباس کامل، رئيس سرویس اطلاعاتی مصر و «دومین مرد قدرتمند قاهره» دیدار کند و پس از آن برای دیدار با محمد بن‌عبدالرحمان بن جاسم آل‌ثانی؛ نخست وزیر قطر، راهی دوحه خواهد شد.

در همین حال، عملیات هوایی و زمینی اسرایيل بر خان‌یونس، جنوب غزه متمرکز است، جایی که ارتش اسرائيل معتقد است فرماندهان ارشد حماس پنهان شده‌اند.

ارتش اسراییل می‌گوید در خان‌یونس تونل ۸۳۰ متری دیگری را کشف کرده که بر اساس تصاویر منتشر شده چند تشک در آن قرار داشتند.
اسرائیل می‌گوید حماس ۲۰ نفر از اسیران، از جمله کودکان را در این محل نگهداری می‌کرده است.

هیچ اسیری در جریان کشف این تونل پیدا نشده است.

در حالی که فشار بر بنیامین نتانیاهو برای بازگرداندن اسیران اسرائيلی رو به فزونی است، حملات علیه نیروهای این رژیم در شمال غزه نیز دوباره آغاز شده است و گفته می‌شود در پی انتقال بخشی از نیروها و تانک‌های اسرائيلی به جنوب غزه، حماس توانسته گذرگاهی در جبالیا را دوباره در کنترل خود بگیرد.

کندی در رسیدن به اهداف جنگ و این نکته که هیچ فرمانده‌ ارشد قابل توجهی از حماس تاکنون کشته یا دستگیر نشده است در کنار بار رنجی که بر ۱۳۰ اسیر اسرائيلی در نتیجه ادامه اسارت‌شان تحمیل می شود باعث خشم روز‌افزون از عملکرد دولت اسرائيل شده است.

روز یکشنبه رسانه‌های امریکا به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی «تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد» از نیروهای حماس را کشته‌اند.

بنابر این ارزیابی، این آمار از هدف اسرائیل که «نابودی» حماس اعلام شده بود، «بسیار دورتر» است. در عین حال و براساس این گزارش وال استریت ژورنال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این آمار نشانه‌ای از «تاب‌آوری و توانایی» این گروه برای ترمیم خویش پس از ماه‎‌ها جنگی است که ویرانی گسترده در باریکه‌ غزه به بار آورده است.

به گفته مقامات امریکایی، برآورد خسارت‌ها نشان می‌دهد که حماس همچنان مهمات کافی برای ماه‌ها ادامه حملات به اسرائیل و همچنین نیروهای اسرائیلی در غزه را در اختیار دارد.

بنابر گزارش‌های محرمانه‌ای که مقام‌های امریکایی نیز آن‌ها را تایید کرده‌اند، حماس در تلاش است تا بخشی از پولیس شهری خود را بازسازی کند.

برخی از مقام‌های اسرائیلی نیز اذعان کرده‌اند که با وجود تهاجم هوایی و زمینی در داخل غزه که به کشته‌شدن هزاران نفر انجامید، هدف نابودی حماس که از سال ۲۰۰۷ این باریکه را اداره می‌کرد محقق نشده است.

مطالب مرتبط