طالبان: داعش سرکوب شده و سرحدات تحت کنترل است

در حالی‌ که کشورهای منطقه و جهان، به خصوص کشورهای همسایه از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در افغانستان نگران‌ اند و حملات تروریستی بر شیعیان و هزاره‌ها نیز ادامه دارد، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان بار دیگر ادعا کرده که داعش در افغانستان سرکوب شده و مرزها تحت کنترل است.

علیرغم ادامه نگرانی کشورهای همسایه و منطقه مبنی بر وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان، مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان ادعا می‌کند که داعش در افغانستان سرکوب شده است.

معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان در دیدار با رافیلا ایودیس؛ کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل گفته است که گروه داعش در افغانستان سرکوب شده است.

او همچنین افزوده است که اکنون در افغانستان داعش سرکوب شده و سرحدات تحت مدیریت است.

اظهارات این مقام طالبان در حالی مطرح می‌شود که طی ماه‌های اخیر، داعش حملات تروریستی زیادی را در برخی مناطق کشور انجام داده است که طی آن ده‌ها تن به ویژه شهروندان شیعه و هزاره کشته و زخمی شده‌اند.

در همین حال، اخیرا غرب کابل، مناطق هزاره‌نشین شاهد چند انفجار مرگبار بود که مسئولیت آن‌ را داعش به عهده گرفت.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز دگدر تازه‌ترین گزارش خود از چندین حمله علیه شیعیان و هزاره‌ها در سه ماه اخیر خبر داده و اعلام کرده است که در سه ماه اخیر ۲۰۲۳ در نتیجه یک انفجار در بغلان، دو انفجار در کابل و سه ترور هدفمند در هرات ۱۳۷ شهروند شیعه و هزاره افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان، امروز دوشنبه، دوم دلو، با نشر گزارشی در مورد وضعیت هزاره‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان گفته است که در این حملات، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ۸۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما امروز گزارشی از وضعیت حقوق بشری افغانستان در جریان ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که سه ماین تعبیه شده در جریان این سه ماه جمعیت هزاره‌ها و شیعه‌ها را هدف قرار داد.

ایران و پاکستان نیز از حملات و فعالیت‌های تروریستی داعش و دیگر گروه‌ها خبر داده‌اند که در برخی از آن‌ها شهروندان افغان مشارکت داشته و یا تروریست‌ها در افغانستان آموزش دیده‌اند.

مطالب مرتبط