قرقیزستان ده‌ها تن کمک‌ بشردوستانه به افغانستان فرستاد

وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان از ارسال ده‌ها تن کمک‌ اولیه بشردوستانه این کشور به افغانستان خبر داده و اعلام کرده است که این کشور برای افغانستان ۱۱۱ تن محموله کمک‌های بشردوستانه‌ ارسال کرده است.

وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان اعلام کرده است که این کشور ۱۱۱ تن محموله کمک‌عا بشردوستانه به افغانستان فرستاده است.

این در حالی است که زمین‌لرزه‌های مرگبار اخیر در هرات که منجر به مرگ هزاران تن شد، باعث آوارگی هزاران نفر دیگر نیز شده که تاکنون تعداد زیادی از شهروندان به مکان مناسبی برای زندگی دسترسی ندارند.

در همین حال، سادیر جباراف؛ رییس جمهور قرقیزستان از جامعه جهانی خواسته تا با هم متحد شده و از مردم زلزله‌زده افغانستان حمایت کنند.

رییس جمهور قرقیزستان در سخنرانی خود در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت که کشورش به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه علاقمند است.

او پیش از این نیز از جامعه‌ جهانی خواسته بود که به ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان ادامه دهد.

کاروان وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان با محموله کمک‌های بشردوستانه که قرار است تا دو روز دیگر برسد به سرپرستی اورمات بیک شامیرکانوف؛ معاون وزیر شرایط اضطراری این کشور از شهر «اوش» از طریق مرز ازبکستان به سوی افغانستان حرکت کرده است.

این کمک‌ها با ۱۱ موتر شامل با ۷۵ تن آرد، ۲۰ تن شکر، ۵ تن روغن آفتابگردان، ۵۰۰ تخت، به همین تعداد کمپل و تشک گرم و همچنین به مبلغ یک میلیون صوم برای تهیه لباس زمستانی، مواد غذایی و محصولات صحی شخصی که توسط سازمان بین‌المللی دفاع مدنی تامین مالی شده است، تا مرز ازبکستان و افغانستان طی دو روز می‌رسد.

وزرای شرایط اضطراری دو کشور از قبل مسائل  ارسال کمک‌های بشردوستانه را که ممکن است هنگام عبور از مرز با افغانستان از طریق خاک ازبکستان به وجود آید، حل و فصل کرده بودند.

در بخش مرز افغانستان و ازبکستان از طرف بندر «حیرتان» افغانستان، دانیار ژولچیف؛ نماینده موقت قرقیزستان در افغانستان با روسای ولایات از کاروان کمک‌های بشردوستانه استقبال و آن‌ها را تا شهر «هرات» و برگشت همراهی کردند.

امدادگران قرقیزستانی که تقریبا ۲۷۰۰ کیلومتر را طی کردند، کمک‌های بشردوستانه را به زلزله‌زدگان رساندند و به ساکنان روستای «فیض‌آباد» که در نزدیکی شهر هرات واقع بود، کمک‌های پزشکی ارائه کردند. بقیه کمک‌های بشردوستانه به مقامات محلی تحویل داده شد.

این در حالی است که در ۷ اکتبر سال گذشته میلادی بر اثر زمین‌لرزه شدید در هرات بیش از ۱۲ هزار نفر کشته و زخمی و هزاران خانه نیز تخریب شدند.

مطالب مرتبط