متقی: پس از دریافت اطلاعات کامل، درمورد شرکت در نشست دوحه تصمیم می گیریم

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در دیدار با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در مورد شرکت در نشست دوحه گفته است که این گروه پس از اطلاعات کامل در مورد «ترکیب و آجندای» این نشست برای اشتراک در آن تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، آقای متقی امروز (دوشنبه، ۱۶ دلو) با آقای سینیرلی‌اوغلو در کابل دیدار و در مورد نشست آینده‌ی دوحه و پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» گفتگو کرده است.

متقی در این دیدار گفته است که طالبان پس از دریافت «اطلاعات دقیق در مورد ساختار، دستور کار و ترکیب» نشست دوحه برای مشارکت در آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی تصریح کرده است که طالبان به «تعامل سازنده» با سازمان ملل متحد علاقه‎‌مند هستند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنان تصریح کرده است: «هیچ دلیل و نیازی برای تعیین نماینده خاص دیگر در حضور یوناما و وضعیت کنونی افغانستان وجود ندارد».

همچنین فریدون سینیرلی اوغلو در این دیدارگفته که وی خواستار اشتراک طالبان در نشست دوحه شده است.

او افزود که در مورد اشتراک هیأت طالبان در نشست آینده‌ دوحه میان سایر اشتراک‌کنندگان «اجماع» وجود دارد.

متقی پیش از این نیز در دیدار با رزا اوتونبایوا، رییس یوناما از او در مورد «آجندا و ترکیب» نشست دوحه وضاحت خواست.

این در حالی است که پیش از این مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان گفت که نماینده این گروه برای حضور در نشست نماینده‌گان ویژه کشورها در امور افغانستان دعوت شده است.

پیشتر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته بود که نماینده‌گان ویژه کشورها در امور افغانستان به‌هدف انسجام رویکرد کشورهای مختلف و پرداختن به ارزیابی‌های مستقل در مورد این کشور نشستی را برگزار می‌کنند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.

هنوز روشن نیست که به‌جز طالبان، دیگر کدام گروه‌ها و چهره‌های سیاسی افغانستان برای اشتراک در این نشست دعوت شده‌اند‌.

فریدون سینیرلی‌اوغلو در دیدار با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که هدف از برگزاری این نشست «تعامل مستمر جامعه‌ی جهانی با افغانستان از طریق یک روند دوامدار» است.

در این نشست قرار است بر اساس دستور قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» که آقای سینیرلی‌اوغلو آن را تهیه کرده نیز بررسی شود.

مطالب مرتبط