امریکا: برنامه‌ای برای برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان نداریم

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر بازگشایی کنسولگری و از سرگیری روابط دیپلماتیک امریکا با طالبان، وزارت خارجه‌ امریکا اعلام کرده‌ است که هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن فعالیت دیپلماتیک خود به کابل ندارد.

ودانت پاتل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا روز دوشنبه، ۱۶ دلو، در یک نشست خبری اعلام کرد که این وزارت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل ندارد.

این در حالی است که به‌تازگی اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش خود به استراتژی تازه‌ وزارت خارجه‌ امریکا در قبال افغانستان پرداخته و گفته است که در این استراتژی بر نیاز به «ایجاد روابط کاربردی» با طالبان برای اهداف امریکا اذعان شده است.

براساس گزارش سیگار، وزارت خارجه‌ امریکا روی برنامه‌ریزی احتمالی، تخصیص منابع و شناسایی تسهیلات برای بازگشت احتمالی خدمات کنسولی به کابل نیز کار خواهد کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا همچنین گفته: «ما معتقدیم که بسیار مهم است موضع وزارت امور خارجه را کاملا روشن کنیم، این است که ما هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل نداریم.»

او افزوده است که امریکا با طالبان و بسیاری از افغان‌ها در داخل و خارج در تعامل است و حقوق بشر و آموزش زنان و دختران، در خط مقدم این تعامل قرار دارد.

پاتل گفته است که امریکا با شرکای خود از جمله سازمان ملل متحد، به فشار بر طالبان برای لغو احکام تبعیض‌آمیز علیه زنان ادامه می‌دهد.

به‌گفته‌ او، عادی‌سازی روابط با طالبان منوط به احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان است.

طالبان پس از روی‌ کار آمدن در افغانستان، محدودیت‌های شدیدی را بر شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند.

احترام به حقوق بشر از شروط برخی از کشورها برای شناسایی طالبان است، اما شماری از کشورهای منطقه بر این شرط تأکید ندارند.

در میان کشورهای منطقه، چین به تازگی اعتمادنامه‌ سفیر طالبان را پذیرفته است، اگرچه به‌گونه‌ رسمی به رسمیت شناختن طالبان را اعلام نکرده است.

مطالب مرتبط