پیام عیدی رهبر طالبان: «فریاد» مردم افغانستان را بشنوید

در حالی که مظالم و سخت‌گیری‌های طالبان به ویژه بر زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی افغانستان ادامه دارد، ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در پیام عیدی خود به مناسبت عید فطر از اعضای این‌ گروه خواست که از ظلم اجتناب ورزند و «فریاد» مردم افغانستان را بشنوند.

blank

ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان، امروز شنبه، ۱۸ حمل، با نشر پیامی به مناسبت عید فطر، از مسئولان و اعضای این گروه خواسته است که از «ظلم اجتناب ورزند».

او همچنین گفته که اگر بر فردی ظلم صورت گیرد، «نفرین آن تمام نظام را به لرزه می‌آورد؛ زیرا میان آه مظلوم و الله پاک پرده وجود ندارد».

آخوندزاده از اعضای طالبان خواسته است که «فریاد» مردم افغانستان را بشنوند.

او گفته: «مردم افغانستان بسیار رنج دیده‌اند، بسیار ظلم‌ها بالای‌شان شده است و قربانی‌های فراوان داده‌اند، این پیروزی بر اثر قربانی‌های این مردم به میان آمده است، پس این مردم را بسیار قدر و خدمت‌شان را کنید و فریادشان را بشنوید».

رهبر طالبان در پیام عیدی خود تأکید کرده است که هیچ کسی نباید به ناحق آزار ببیند.

او گفته: «اگر کسی زندانی می‌شود، باید از وی احوال‌گیری صورت گیرد که کسی از وی بی‌جا شکایت نکرده باشد و یا به جرم اندک تکلیف بیش‌تر برایش نرسد، پس احتیاط کنید که به‌گونه ناحق از شما آزار نبیند.»

این در حالی است که استخبارات و امر به معروف و نهی از منکر طالبان همواره به‌گونه خودسرانه شهروندان را بازداشت می‌کنند و درباره‌ وضعیت افراد بازداشت‌ شده هم پاسخگو نیستند. از جمله افراد بازداشت‌شده، منیژه صدیقی؛ زن معترضی است که از ماه‌ها به این‌طرف در زندان به‌سر می‌برد.

طالبان درباره‌ صدیقی چیزی نمی‌گفتند تا این‌که او را طی روزهای در یک نشست خبری حاضر کردند.

صدیقی در این نشست خبری گفت که از سوی طالبان شکنجه نشده است.

او گفت که بی‌گناه است و می‌خواهد تا عید فطر آزاد شود.

رهبر طالبان در ادامه پیام خود از اعضای این گروه خواسته است که مردم را به احکام و اخلاق اسلامی ترغیب و تشویق کنید، اما به عوض جبر و اکراه از ملایمت و تشویق کار بگیرید.

او گفته: «با زورگویی مردم از شما (طالبان) نفرت پیدا می‌کنند و با تشویق، با شما دوستی و اخلاص می‌نمایند.»

در حال حاضر امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای آنچه که «تطبیق احکام اسلامی» می‌خواند، بر رفتار و پوشش شهروندان به ویژه زنان نظارت دارد.

مأموران امر به معروف اواخر سال گذشته به زور زنان و دختران را از شهر کابل و برخی از ولایت‌های دیگر بازداشت کرده‌اند. این مأموران در برخی موارد شهروندان را به دلیل چگونگی پوشش‌شان ضرب‌وشتم می‌کنند.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود به تعلیم و تربیت هم پرداخته، اما هیچ اشاره‌ای به آموزش دختران نکرده است.

او افزوده است که وزارت معارف برای آموزش‌های دینی و عصری در تمام ولایت‌ها و ولسوالی‌ها تشکیلات گسترده دارد و صدها مرکز دینی و علمی را فعال ساخته است.

هبت‌الله آخوندزاده گفته است که «مکلفیت هر برادر مسلمان است که فرزندان خود را تربیت بهتر نماید، به آنان تعلیم دهد و برای شان فرصت تعلیمات دینی را فراهم سازد.»

در حال حاضر مکاتب عمومی و دانشگاه‌های افغانستان تنها به‌روی پسران و دختران پایین‌تر از صنف ششم باز هستند.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود گفته است که طالبان در چارچوب «خط مشی شرعی» خود، به‌دنبال روابط حسنه بر اساس احترام متقابل است و «از هر جهتی نیز می‌خواهد که این نیت و اراد‌ی نیک امارت اسلامی (رژیم طالبان) را به‌دیده شک نبیند».

او افزوده: «قول و تعهد ما تعهد است و از آنان نیز توقع توجه به حریم، منافع و عزت افغانستان را داریم و می‌خواهیم که روابط نیک را با ما در پیش گیرند.»

رهبر طالبان تصریح کرده: «با تمام کشورهای منطقه در روشنایی دین مقدس اسلام در چوکات سیاست متوازن و اقتصاد محور به پیش می‌رویم، با همه مناسبات خوب سفارتی و اقتصادی می خواهیم».

او گفته است که کشورهای منطقه نیز امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان را فرصت خوب بدانند و بیشتر از پیش روابط خوب را با طالبان گسترش دهند و فضای اعتماد ایجاد کنند.

رهبر طالبان علاوه کرده است که به وزارت امور خارجه این گروه وظیفه سپرده شده است که با تمام کشورها به ویژه جهان اسلام فضای اطمینان بهتر را ایجاد نماید.

با گذشت حدود سه سال از تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری به‌گونه رسمی این گروه را به رسمیت نشناخته است. اگرچه کشورهای منطقه رابطه نزدیکی با این گروه برقرار کرده‌اند؛ اما رسما اعلام نکرده‌اند که طالبان را به‌حیث حکومت افغانستان می‌شناسند.

کشورهای جهان هم در این حدود سه سال با طالبان گفتگو و رابطه داشته‌اند، اما مشروعیت این گروه را مشروط به احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران و مبارزه با تروریزم کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *