سفارت امریکا: فضای رسانه‌ای در افغانستان «ناامید کننده» است

سفارت امریکا برای افغانستان به مناسبت روز جهانی مطبوعات گفته‌است که ممنوعیت کار زنان در حرفه روزنامه نگاری، سبب شده تا فضای کار رسانه‌ای در افغانستان بیشتر از پیش به وضعیت ناامیدکننده تری تبدیل شود.

ماریو کریفو؛ سخنگوی این سفارت امروز پنج‌شنبه، 13 ثور در بیانیه‌ای به مناسب روز جهانی مطبوعات گفته که افزایش آزار و اذیت طالبان علیه خبرنگاران به طور ناامید‌کننده‌ای افزایش یافته است.

او از محدودیت دسترسی به اطلاعات در افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزوده که ممنوعیت کار زنان در حرفه روزنامه‌نگاری، سبب شده تا فضای کار رسانه‌ای در افغانستان نیز بیش از پیش به وضعیت ناامید‌کننده‌تری تبدیل شود.

در بیانیه این مقام سفارت امریکا آمده‌است: «محیط نظارتی برای رسانه‌ها همچنان مبهم است و دسترسی به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های دولت محدود شده است».

او افزوده که رسانه‌های افغانستان به حرفه‌ای قوی و قابل احترام تبدیل شده بودند که طیف متنوعی از دیدگاه‌ها را منعکس می‌کرد و دسترسی آزاد به اطلاعات داشت و آن را برای مردم افغانستان ارایه می‌کرد.

بیانیه خاطر نشان کرده که روزنامه‌نگاری مستقل در طول سال‌های گذشته افغان‌ها را از طیف‌های گوناگون به خود جذب کرده بود.

ماریو کریفو که از سه دهه بدین‌سو با مسایل افغانستان آشنا است می‌گوید که همه دستاوردهای رسانه‌های افغانستان چون زیر ساخت‌های اطلاعاتی، استقلال و تنوع به دلیل محدودیت‌های طالبان کاهش یافته است.

سخنگوی سفارت امریکا برای افغانستان در قطر در بیانیه خود گفته که ایالات متحده به تعهد خود برای دفاع از آزادی مطبوعات در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

براساس گزارش نهادهای ناظر، پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال 1400 بیش از نیمی از رسانه‌های افغانستان به دلیل محدودیت‌های این گروه منحل شده و دو سوم روزنامه‌نگاران مجبور به ترک حرفه خود شده‌اند.

مطالب مرتبط