سه نظامی اسراییل در حمله راکتی حماس کشته شدند

رژیم اسراییل اعلام کرده‌ است که سه نظامی آن در جریان حمله راکتی حماس به گذرگاه مرزی کرم شالوم کشته شدند.

ارتش اسراییل اعلام کرده که سه نظامی این رژیم در جریان حمله راکتی حماس از داخل نوار غزه به گذرگاه مرزی شالوم کرم کشته شده‌اند.

پیش‌تر ارتش اسرائیل همزمان با اعلام خبر این حمله، از زخمی شدن ۱۰ نیروی خود و وخامت حال برخی از زخمیان گزارش داده بود و همزمان گفته بود که در پی این حمله این گذرگاه مرزی بسته شده است.

این گذرگاه یکی از معدود مسیرهای کمک‌رسانی به جنگ‌زدگان در غزه است.

ارتش رژیم اسرائیل در بیانیه‌ خود اعلام کرده است که ۱۰ پرتابه از منطقه‌ای نزدیک گذرگاه رفح در جنوب غزه در حدود سه و نیم کیلومتری گذرگاه شالوم کرم (کرم ابوسالم) شلیک شده است.

به گفته ارتش اسرائیل این موشک‌ها از منطقه‌ای در حدود ۳۵۰ متری یک پناهگاه غیرنظامی شلیک شده و «نمونه بارز دیگری از بهره‌برداری سیستماتیک سازمان تروریستی حماس از تاسیسات و ساختمان‌های غیرنظامی برای اهداف تروریستی است».

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که جت‌های جنگنده این رژیم محل پرتاب این موشک و همچنین یک سازه نظامی دیگر در نزدیکی آن را هدف قرار دادند.

توقف مذاکرات در قاهره
این تحولات روز گذشته در حالی رخ داد که میانجی‌گری‌ها برای برقراری آتش‌بس میان حماس و ارتش اسرائیل طی دو روز گذشته به طور جدی در قاهره در جریان بوده است.

حماس در بیانیه‌ای گفته آخرین دور مذاکرات آتش‌بس روز یک‌شنبه به پایان رسیده و نماینده آن قاهره را به مقصد قطر ترک کرده است تا با رهبران حماس در دوحه مشورت کند.

در همین حال روز یکشنبه از قاهره گزارش شد که ویلیام برنز؛ رییس سازمان سیا امریکا هم که یکی از میانجی‌گران اصلی مذاکرات بوده، مصر را به مقصد قطر ترک کرده است.

اسماعیل هنیه؛ رهبر حماس و بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل هریک دیگری را مسبب شکست در مذاکراتی می‌دانند که تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است.

بنیامین نتانیاهو پیش‌تر اعلام کرد که نمی‌تواند درخواست حماس را بپذیرد.

اسماعیل هنیه؛ رییس دفتر سیاسی حماس هم نخست وزیر اسرائیل را به «خرابکاری» در تلاش‌ها برای میانجی‌گری در مذاکرات متهم کرد.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت در طرح فعلی آتش‌بس، حماس همچنان غزه را در کنترل خود خواهد داشت و این موضوع تهدیدی برای اسرائیل است.

اسماعیل هنیه هم که در قطر مستقر است گفت که نتانیاهو می‌خواهد برای ادامه «تجاوزگری و تهاجم، گسترش شعاع تنش‌ها و به هم زدن مذاکراتی که از طریق واسطه‌ها پیش می‌رود بهانه‌ تازه بتراشد.»

گفته می‌شود در پیشنهاد فعلی آتش‌بس، در ازای آزادی گروگان‌ها، جنگ به مدت ۴۰ روز متوقف خواهد شد. در این طرح، اسرائیل نیز تعداد از زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

حمله نیروهای اسراییلی به دفتر شبکه الجزیره
ترک قاهره از سوی میانجی‌گران اصلی و نماینده حماس که هر دو به مقصد دوحه قطر صورت گرفته، روز یکشنبه همزمان شد با یورش پولیس اسرائیل به ساختمان شبکه قطری الجزیره روی داد.

روز یکشنبه ساعتی پس از آنکه کابینه بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که فعالیت شبکه الجزیره را به حالت تعلیق درمی‌آورد، پولیس به دفتر این شبکه یورش برد و بنابر گزارش‌ها تجهیزات آن را توقیف کرد. پخش این شبکه در اسرائیل اکنون متوقف شده است.

یورش پولیس پس از آن روی داد که ساعتی پیش کابینه اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم گرفته بود که فعالیت این شبکه را در اسرائیل متوقف کند و دفتربنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری اسرائیل هم الجزیره را متهم کرد که به عنوان «سخنگوی حماس» فعالیت می‌کند.

دفتر نتانیاهو همچنین الجزیره را به «تحریک و تشویش» متهم کرده است.

رژیم اسرائیل همچنین خبرنگاران خارجی را از ورود به غزه منع کرده است. کارکنان الجزیره از معدود خبرنگارانی بودند که همچنان در غزه حضور دارند.

مقامات اسرائیلی برای سال‌ها الجزیره را متهم کرده بودند که «جهت‌گیری ضد اسرائیلی» دارد.

دولت بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت این تصمیم بر اساس قانونی است که پیشتر در پارلمان (کنست) این رژیم به تصویب رسیده است.

بنابر این قانون، پارلمان اسرائیل به دولت اجازه می‌دهد شبکه‎‌های تلویزیونی خارجی را که در جنگ غزه تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌روند، «موقتا» تعطیل کند.

تصمیم به توقف فعالیت الجزیره باید هر ۴۵ روز یک‌بار تمدید شود.

مطالب مرتبط