یک اقتصاددان وزیر دفاع روسیه می‌شود

کرملین از تغییر وزیر دفاع روسیه خبر داده و اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور این کشور قرار است به‌زودی سرگی شویگو؛ وزیر دفاع را جایگزین و یک فرد اقتصاددان را به این سمت منصوب کند.

آقای شویگو، ۶۸ ساله که از سال ۲۰۱۲ در این سمت بوده است، به عنوان رئیس شورای امنیت روسیه منصوب خواهد شد.

اطلاعیه‌ای که مجلس اعلای پارلمان روسیه منتشر کرده حاکی است که آقای شویگو جای خود را به آندری بلوسوف؛ معاون نخست‌وزیر می‌دهد.

آقای شویگو در جنگ روسیه علیه اوکراین نقش مهمی داشته است.

اسناد دولتی روسیه نشان می‌دهد که پوتین می‌خواهد آقای شویگو جای دبیر فعلی شورای امنیت، نیکلای پاتروشف را بگیرد.

آقای شویگو سال گذشته به عنوان وزیر دفاع، بر سر نحوه مدیریت جنگ در اوکراین، با یِوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر دچار اختلاف شدید شده بود.

رهبر گروه واگنر بعدا هنگام پرواز از سن پترزبورگ به مسکو در آگوست ۲۰۲۳ در سقوط هواپیما کشته شد.

آقای شویگو پیوندهای نزدیکی با آقای پوتین دارد و اغلب او را برای ماهی‌گیری به زادگاه خود، سیبری می‌برد.

او در حالی در راس وزارت دفاع منصوب شد که سابقه نظامی نداشت و همین مساله باعث نارضایتی در میان مقام‌های بلندپایه وزارت دفاع شد.

سرگی شویگو که در رشته انجنیری ساختمان تحصیل کرده در دهه ۱۹۹۰ بعد از انتصاب به عنوان مدیر سازمان امور اضطراری و بلایا معروف شد.

آقای بلوسوف که ظاهرا جای سرگی شویگو را خواهد گرفت یک اقتصاددان با تجربه کم در زمینه امور نظامی است و انتخاب او برای برخی حیرت‌انگیز است.

اما از نظر برخی تحلیلگران این تصمیم نشانه آن است که آقای پوتین می‌خواهد اقتصاد روسیه را با جنگ جاری در اوکراین هم‌جهت کند.

دمیتری پسکوف؛ سخنگوی کرملین، گفته که انتصاب پیشنهادی یک فرد غیرنظامی نشان می‌دهد که نقش وزارت دفاع نیازمند «نوآوری» است.

به گزارش رویترز او گفت: «کسی که بیشتر پذیرای نوآوری باشد در میدان نبرد پیروز خواهد شد.»

مقام‌های دولتی که نام‌شان فاش نشده به وبسایت روسی «بل» گفتند که آقای بلوسوف «مدافع تندرو دولت است که معتقد است روسیه تحت محاصره دشمنان است».

او مثل آقای پوتین به کلیسای ارتدوکس روسیه نزدیک است. گفته می‌شود که او هم مثل آقای پوتین علاقه‌مند به ورزش‌های رزمی است و در جوانی کاراته و سامبو – یک نوع ورزش رزمی در روسیه – تمرین می‌کرد.

او پیش از آنکه معاون نخست وزیر شود، برای چند سال به عنوان دستیار آقای پوتین کار کرد. او تا پیش از آن وزیر توسعه اقتصادی بود.

گزارش شده که او تنها عضو گروه اقتصادی آقای پوتین بود که در سال ۲۰۱۴ از الحاق کریمه حمایت کرد.

آقای پوتین روز سه‌شنبه برای پنجمین بار به عنوان رییس جمهور سوگند یاد کرد.

او اخیرا با ۸۷ درصد آرا برنده انتخابات روسیه شد. او از ماه مه سال دو هزار در قدرت بوده است.

یکی از اعضای کابینه که همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه است.

مطالب مرتبط