یوناما بر حفاظت از میراث‌های «سمعی و بصری» در افغانستان تاکید کرد

همزمان با روز جهانی میراث‌های سمعی و بصری، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بر حفاظت از آرشیف‌های افغانستان تاکید کرده‌است.

امروز یکشنبه، 6 عقرب و 27 اکتوبر، برابر با روز جهانی میراث‌های سمعی و بصری است که از سال ۱۹۸۰ به‌این‌سو این روز به تقویم جهانی افزوده شده است.

یوناما در پیامی به این مناسبت گفته‌است که به تلاش‌ها برای حفاظت از محتوا و تجهیزات ضروری برای مستندسازی این میراث‌ها، ادامه می‌دهد.

یوناما با اشاره به اینکه این آرشیف‌ها حاوی تاریخ، فرهنگ و هویت مردم افغانستان است، از همه مردم خواست تا در حفظ و حراست از این میراث‌ها همکاری کنند. این سازمان همچنین بر اهمیت حفاظت از تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز برای مستندسازی این میراث‌ها تاکید کرد.

طالبان در سال‌های اخیر با اعمال محدودیت‌های شدید بر روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، از جمله ممنوعیت تصویربرداری و عکاسی، به شدت به میراث فرهنگی افغانستان آسیب زده‌اند. این محدودیت‌ها باعث شده است که دسترسی به ثبت و حفظ میراث‌های دیداری و شنیداری افغانستان با مشکلات جدی مواجه شود.

یوناما با تاکید بر نقش بی‌بدیل آرشیف‌های سمعی و بصری افغانستان، از جامعه جهانی درخواست کرد تا برای حفاظت از این میراث‌های ارزشمند همکاری کنند.

یوناما درحالی بر دفاع از این موارد تاکید کرده که طالبان در حال عملی ساختن منع پخش «تصویر جان‌داران» در تلویزیون‌ها اند.

آرشیف ملی، رادیو و تلویزیون ملی و نیز افغان فلم، از نهاد‌هایی‌اند که در نگه‌داری از میراث‌های سمعی و بصری دست‌کم یک قرن اخیر کشور، نقش مهمی داشته‌اند. پیش از حاکمیت دوباره طالبان به قدرت، بیش از ۲۵ هزار ساعت نوار شنیداری و بیش از ۱۵ هزار ساعت نوار دیداری در آرشیف رادیو تلوزیون ملی موجود بود که اکنون از سرنوشت آن خبری نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *