آموزش و کار دختران از موضوعات مهم مورد بحث در نشست ناروی

اصیلا وردک؛ دیپلمات پیشین کشور که در نشست ناروی حضور داشت از حضور نمایندگان طالبان در این نشست خبر داده و گفته که آموزش دختران و کار زنان از موضوعات مهم مورد بحث نشست ناروی بوده است.

اصیلا وردک؛ دیپلمات پیشین افغانستان بامداد امروز پنج‌شنبه، ۲۷ ثور اعلام کرده که او یکی از ۴۰ اشتراک‌کننده نشست ناروی بوده و در این نشست نمایندگان طالبان نیز حضور داشتند.

او با نشر پیامی در ایکس گفته است که بحث اصلی این کنفرانس، مساله مهاجران، کمک‌های بشری، آموزش دختران، کار و تقویت اقتصادی زنان بود.

اصیلا وردک افزوده است که در کنفرانس ناروی از هر قشر، قومیت و حتی نمایندگان طالبان هم شرکت کرده بودند.

روشن نیست که چه کسانی به نمایندگی از طالبان در این نشست حضور داشتند.

از این کنفرانس به‌عنوان نشست اعضای جامعه مدنی و ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور افغانستان یاد شده است.

پیش از این برخی از رسانه‌ها گزارش داده بودند که در این نشست طالبان و حامیان این گروه نیز حضور دارند، اما برگزار‌کننده نشست و خود ریچارد بنت درباره‌ اشتراک کنندگان چیزی نگفته‌اند.

انجمن تحقیقات حقوق بشر، میزبان نشست گفته است که بنت در جریان جلسه با جامعه مدنی، در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان، فرآیندهای پاسخ‌گویی در مورد نقض حقوق بشر و تأثیرات محیطی جنگ بر کودکان و نسل‌های آینده بحث کرده است.

شماری از فعالان زن ادعا کرده بودند که برخی اشتراک‌کنندگان نشست ناروی به‌دنبال لابی‌گری برای طالبان و عادی‌سازی این گروه هستند.

اصیلا وردک ظاهرا در پاسخ به این انتقاد گفته است که «زنان اهل معامله و خیانت نیستند؛ طالب دشمن مشترک تمام زنان است». او به منتقدان گفته است: «قبل از واردنمودن هرگونه تهمت لطفا معلومات تان را مکمل کنید.»

اواخر سال گذشته نیز ناروی میزبان نشست سه روزه‌ی با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی، امریکا و فعالان مدنی و حقوق بشر افغانستان میزبان بود. در این نشست هم هیأتی از طالبان به ریاست امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه‌ این گروه اشتراک کرده بود.

مطالب مرتبط