طالبان خواهان بازگرداندن آثار باستانی افغانستان شدند

طالبان که در گذشته خود باعث تخریب و از بین بردن آثار باستانی افغانستان می‌شدند اکنون خواهان برگرداندن آثار باستانی قاچاق شده از کشورهای دیگر شده‌اند.

خیرالله خیرخواه؛ وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان اعلام کرده که بسیاری از آثار تاریخی افغانستان به خارج منتقل شده و باید برگردانده شوند.

خیرخواه در مراسمی به مناسبت روز جهانی موزیم و افتتاح نمایشگاه عصر برنز و آی‌خانم گفت قاچاقچیان آثار تاریخی باید مجرم شناخته شوند.

به گزارش رادیو – تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است وزیر اطلاعات و فرهنگ این گروه گفته در سه‌ سال گذشته از قاچاق حدود ۱۵۰۰ اثر تاریخی جلوگیری شده است.

مسئولان طالبان در این مراسم گفتند افغانستان «خانه آبدات تاریخی جهان» است.

همزمان سعدالدین سعید؛ معین مالی، اداری و گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این مراسم خبر داد که این گروه می‌خواهد «موزیم منظم جهادی» را در افغانستان بسازد.

او توضیح داده که در این موزیم «آثار جهاد ۱۴ ساله در برابر قشون سرخ شوروی و جهاد بیست‌ساله در برابر امریکایی‌ها» نگهداری خواهد شد.

طالبان که تخریب پیکره‌های بودا در بامیان و دیگر آثار باستانی را در کارنامه خود دارند، اعلام کرده‌اند که آثار تاریخی گنجینه معنوی افغانستان هستند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

مطالب مرتبط