ده‌ها نیروی سابق آموزش‌دیده توسط سیا در زندان استخبارات طالبان اند

منابع در ولایت خوست می‌گویند که استخبارات طالبان 73 تن از نیروهای ویژه سابق این ولایت را که توسط استخبارات امریکا آموزش دیده بودند از دو سال به این سو زندانی کرده‌اند.

این منابع امروز سه‌شنبه، 8 جوزا به رسانه‌ها گفتند که این افراد در بند طالبان، در حکومت پیشین عضو «قوای ولایتی خوست» بودند که پس از دریافت مدارک خود از امریکا برای دیدار با خانواده‌های خود به این ولایت آمده بودند.

براساس اطلاعات رسیده، این نیروها که برای آموزش به امریکا رفته بودند، پس از دریافت مدارک خود دوباره به خوست بازگشته بودند.

قوای ولایتی خوست، گروهی از نظامیان محلی در ولایت خوست بودند که از سوی سازمان استخبارات امریکا موسوم به سیا آموزش و تجهیز شده بودند. این سازمان از آن‌ها برای نبرد با طالبان استفاده می‌کرد.

خانواده‌های برخی از زندانیان می‌گویند از ترس طالبان نمی‌توانند در این مورد حرف بزنند.

دو تن از باشندگان ولسوالی تنی خوست که اعضای خانواده‌های آن‌ها زندانی بودند گفتند:  «وقتی این نظامیان از امریکا به خوست آمدند چند روزی نگذشته بود که ماموران استخبارات طالبان آن‌ها را در مرکز ولسوالی بازداشت کردند».

خانواده‌های زندانیان سابق افزودند: «با تلاش‌ و ضمانت سران قبایل آن‌ها را آزاد کرده و به امریکا فرستادیم».

خانواده‌های این نظامیان که به دلایل امنیتی از دادن نام خود خودداری می‌کنند، می‌گویند اعضای این واحد در زندان‌های طالبان به شدت شکنجه می‌شوند.

به گفته‌ منابع، طالبان این افراد را به خاطر برنامه‌ها و شغل‌های آن‌ها در ایالات متحده بازجویی می‌کنند.

شماری از خانواده‌ها در خوست می‌گویند اعضای قوای ولایتی خوست در مقر استخبارات طالبان در خوست نگهداری می‌شوند و طالبان به آن‌ها اجازه ملاقات با اعضای خانواده‌های شان را نمی‌دهند.

منابع می‌گویند که استخبارات طالبان خانواده‌های زندانیان را نیز به مرگ تهدید کرده‌اند و نیز از آنان به خاطر آسیب نرسانیدن به زندانیان، پول و دالر تقاضا می‌کنند.

مطالب مرتبط