طالبان مالیات شماری از کسب‌وکارهای کوچک را کاهش داد

وزارت مالیه طالبان از معافیت و کاهش مالیات شماری از کسب‌وکارهای کوچک خبر داده است.

وزارت مالیه طالبان امروز پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا اعلام کرد که براساس حکم هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه مالیات ثابت شماری از اصناف و کسب‌وکارهای کوچک را معاف کرده و یا کاهش داده است.

مالیات گزاف طالبان بر دکان‌داران و کراچی‌ران‌ها در کابل و ولایات، پیش از این خشم مردم را برانگیخته بود.

تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است به نقل از محمدناصر آخوند؛ وزیر مالیه این گروه گزارش داده: «اصنافی‌ که سالانه تا دو میلیون افغانی فروشات دارند، از پرداخت مالیه کاملا معاف شده‌اند.»

‏براساس این گزارش، وزیر مالیه طالبان افزوده که اصنافی‌ که بیشتر از دو میلیون در سال فروش داشته باشند، باید سه درصد عاید خود را مالیه بپردازند.

به گفته مقام‌های طالبان پرداخت مالیه‌ این دسته از دکانداران از پنج درصد به سه درصد کاهش یافته است.

پیش از این دکانداران و کراچی‌داران از کابل و ولایت‌های مختلف می‌گفتند که طالبان با استفاده از زور سلاح و خشونت از آن‌ها مالیات چند برابر می‌گیرند.

آنان مالیات گزاف وضع شده از طالبان را «کمرشکن» توصیف می‌کردند. در جریان دو سال گذشته دکان‌داران در ولایت‌های مختلف در اعتراض به وضع مالیات «کمرشکن» از سوی طالبان اعتصاب کاری کردند و بر دکان‌های خود قفل زدند.

دکان‌داران و کراچی‌ران‌ها تنها کسانی نبودند که در ماه‌های گذشته در برابر وضع مالیات گزاف اعتراض کردند.

پیش از این گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در نامه‌ای به طالبان، جمع‌آوری مالیات از کراچی‌ران‌ها، دکان‌ها و افراد کم‌درآمد را «حرام» و «غیرقانونی» خوانده بود.

آقای حکمتیار از طالبان خواسته بود که روند جمع‌آوری مالیات را متوقف کند.

مطالب مرتبط