رهبران چین و مصر بر ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کردند

شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین پیش از آغاز دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی با عبدالفتاح السیسی؛ همتای مصری خود دیدار کرد. در این دیدار دو طرف بر ضرورت برقراری آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این دیدار روز چهارشنبه، 29 می انجام شده و سران دو کشور پس از برگزاری مراسم استقبال، مذاکرات رسمی داشتند و شاهد امضای تفاهم نامه‌هایی در زمینه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های کمربند و جاده، علم و فناوری، تجارت و سرمایه گذاری بودند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌‌ای گفته‌است که رؤسای جمهور مصر و چین در دیدار خود در پکن بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در نوار غزه و لزوم جلوگیری از آوارگی اجباری فلسطینیان تاکید کردند.

در بیانیه آمده‌است که السیسی همچنین با تاکید بر لزوم توقف جنگ در غزه بر خطر شدید عملیات نظامی اسرائیل در رفح در ابعاد انسانی، امنیتی و سیاسی و فجایع و تلفات انسانی ناشی از آن تاکید کرده‌است.

رییس جمهور چین نیز در این دیدار به همتای مصری خود گفته که چین از وضعیت «بسیار شدید» غزه «عمیقاً متأثر» شده است.

او همچنین افزوده که دور کنونی درگیری فلسطین و اسرائیل باعث تلفات گسترده غیرنظامیان فلسطینی بی گناه شده است و وضعیت انسانی در غزه بسیار وخیم است.

رهبران چین و مصر در حالی به برقرای آتش‌بس در غزه تاکید کرده‌اند که اخیراً شهر جنوبی رفح در غزه شاهد بمبارن اسرائیل بر غیر نظامیان بود که در آن ده‌ها فلسطینی آواره کشته و زخمی شدند. مقام‌های اسرائیلی توقف جنگ در غزه را رد کرده و تخمین زده‌اند که این جنگ تا اواخر سال 2024 ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط