شکنجه یک عکاس ایرانی از سوی طالبان در قنسولگری افغانستان در مشهد

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که یک دیپلمات طالبان در قنسولگری افغانستان در مشهد، یک عکاس ایرانی را به داخل این قنسولگری کشانده و او را شکنجه کرده است.

روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ ایران امروز شنبه، 12 جوزا در گزارشی به نقل از منابع آگاه این موضوع را بیان کرده و افزوده که دیپلمات طالبان پس از شکایت طالبان اخراج شده‌است.

در این گزارش آمده‌است: «گروه طالبان چندی قبل سه دیپلمات را برای اقدامات قنسولی به قنسولگری افغانستان در مشهد اعزام می‌کند که مورد موافقت وزارت خارجه ایران قرار می‌گیرد، یکی از آن دیپلمات‌ها «سلیم» نام داشت که یک عکاس ایرانی را به داخل قنسولگری افغانستان در مشهد کشانده و شکنجه می‌کند».

در همین حال منابع موثق به رسانه‌ها گفته‌اند که این رویداد در اواخر ماه قوس سال گذشته رخ داده است. ایران سپس این دیپلمات طالبان را به دلیل ضرب‌وشتم شهروند ایران به‌عنوان «عنصر نامطلوب» شناسایی و از کشور خود اخراج کرد ولی به جای او یک دیپلمات دیگر طالبان را پذیرفت.

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب خود نوشته است که دکتر سلیم، از اعضای شبکه حقانی طالبان است.

براساس گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، همین سه دیپلمات چند ماه پیش با استفاده از پوشش و موتر دیپلماتیک به میدان هوایی مشهد رفتند و به «ربودن» قاری عیسی محمدی یکی از اعضای سرشناس اپوزیسیون طالبان اقدام کردند.

پیش از این قاری عیسی در ماه دلو پارسال گفته بود افراد توظیف شده از سوی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان، «با دسیسه می‌خواست مرا از ایران برباید.»

در همین حال، روزنامه جمهوری اسلامی اقدام طالبان برای گرفتن قنسولگری افغانستان در مشهد را «گردن‌کشی» در ایران خوانده است. در این مطلب آمده است که طبق اصول دیپلماتیک انتصاب و استقرار روسای پست‌های قنسولی باید با موافقت کشور میزبان باشد.

روزنامه با اشاره به سفر اخیر هیأت طالبان برای گرفتن قنسولگری افغانستان در مشهد گفته «این اقدام ناشایست طالبان به‌عنوان گروهی که هنوز از سوی جامعه جهانی و از جمله در ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند، مصداق بی‌حرمتی به کشور ایران است».

در این گزارش آمده که عوامل حوادث تروریستی در خاک ایران و روسیه هم در جغرافیای تحت تسلط طالبان آموزش دیده‌اند، بنابراین انتصاب سرقنسول افغانستان در مشهد بدون رعایت ترتیبات قانونی علاوه بر بی‌احترامی به ایران، «نشان از اهداف شوم طالبان دارد».

روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید «سکوت دستگاه دیپلماسی ایران در قبال جسارت‌های گروه طالبان جای تامل دارد».

این رسانه در عین حال هشدار داده که در صورت عدم برخورد با گردن‌کشی‌های طالبان که در پوشش دیپلماتیک در خاک‌ ایران درحال انجام است، بی‌تردید تابوی اقدامات اینچنینی شکسته خواهد شد و این امر به اقتدار «جمهوری اسلامی ایران» خدشه وارد می‌کند.

روزنامه با بیان اینکه سفارت افغانستان در تهران به‌عنوان یک امتیاز سیاسی بدون گرفتن هیچ امتیازی و یا گرفتن ضمانت برای پرداخت حقابه ایران از رودخانه هیرمند و حتی رودخانه هریرود به طالبان واگذار شد‌، این سوال را مطرح کرده که «قنسولگری افغانستان در مشهد نیز قرار است بدون اخذ امتیاز به طالبان اعطا شود؟»

مطالب مرتبط