نشست دوحه؛ طالبان: جمهوریت از بین رفته، با کی گفتگو کنیم؟

ذاکر جلالی؛ رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان با انتشار مقاله‌ای دیدگاه این گروه درباره نشست سوم دوحه را توضیح داده و پرسیده که با فروپاشی نظام جمهوری، طالبان با چه کسی گفتگو کنند؟

ذاکر جلالی؛ رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان، روز دوشنبه، ۱۴ جوزا در بخشی از مقاله خود پرسیده دولت پیشین افغانستان از بین رفته و اگر گفتگوهای بین ‌افغانان صورت گیرد، بین چه کسانی خواهد بود؟

جلالی در متنی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت طالبان نیاز نمی‌بینند که نماینده جدیدی از سوی ملل متحد برای افغانستان تعیین شود.

به گفته آقای جلالی افزون بر طالبان، برخی از کشورهای منطقه نیز درباره تعیین نماینده جدید ملل متحد سوال دارند.

در این یادداشت مشخص نشده که کدام کشورهای منطقه در این مورد سوال دارند و سوال شان چیست.

این چهره نزدیک به امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان می‌گوید: «پیش از اگست ۲۰۲۱، بین طرف‌های شریک در امارت و رژیم کابل گفتگوهایی صورت می‌گرفت؛ اکنون که انتقال قدرت انجام شده است، رژیم کابل عملا از بین رفته و امارت به‌طور موثر در سراسر کشور حاکم است، پس اگر گفتگوهای بین ‌افغانان صورت گیرد، بین چه کسانی خواهد بود؟»

جلالی توضیح داده که «یکی از طرف‌های گفتگوهای بین ‌افغانان که در آن زمان قدرت سیاسی را در دست داشت، عملاً دیگر وجود ندارد.»

این مقام وزارت خارجه طالبان در مقاله خود گفته در حال حاضر طالبان «از طریق سازوکارهای دوجانبه با کشورهای گوناگون در تماس است.»

در این متن به کشورهای غربی پیشنهاد شده که آن‌ها نیز «از طریق همین سازوکارهای دوجانبه» با طالبان وارد بحث و گفتگو شوند.

یادداشت این چهره نزدیک به امیرخان متقی با این نتیجه‌گیری به پایان می‌رسد که آجندای مقدماتی نشست سوم دوحه شامل مسایل مالی و بانکی، تلاش‌های ضد مواد مخدر، معیشت جایگزین و تغییرات اقلیمی خواهد بود.

براساس این یادداشت «به نظر می‌رسد مسایل اختلافی مورد بحث قرار نخواهند گرفت.»

او افزوده که شرکت طالبان در نشست دوحه به جزئیات نهایی که توسط ملل متحد منتشر خواهد شد بستگی دارد.

پیش از این منابع خبر داده بودند که طالبان شرکت خود در نشست سوم دوحه را مشروط کرده‌اند.

طالبان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که در نشست دوحه مسایلی مثل وضعیت حقوق بشر و زنان که این گروه از آن به عنوان «مسایل اختلافی» نام می‌برد، مطرح نشود.

این گروه همچنین خواسته در مورد آجندای نشست دوحه و شرکت‌کنندگان آن دیدگاه طالبان مد نظر گرفته شود و طالبان به‌عنوان تنها نمایندگان افغانستان در این نشست دعوت شوند.

تاکنون سازمان ملل متحد در مورد این توقعات طالبان ابراز نظر نکرده است.

مطالب مرتبط