قتل یک شهردار زن چند ساعت پس از انتخاب اولین زن به عنوان رییس جمهور مکزیک

مهاجمان در غرب مکزیک نخستین شهردار زن در شهر کوتیحای این کشور را به ضرب گلوله کشتند. این اتفاق در کمتر از 24 ساعت پس از آن رخ داد که برای اولین بار در تاریخ مکزیک یک زن به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد.

یولاندا سانچز که نخسین شهردار زن این شهر بود، پیش از این در سپتامبر 2023 توسط اعضای یک باند تبهکار که گفته شده وابسته به یک کارتل قدرتمند مواد مخدر بودند ربوده شده و به مدت سه روز تحت شکنجه‌های روانی قرار گرفته بود.

به گزارش «سی بی اس»، پولیس مکزیک می‌گوید همچنان در جستجوی مهاجمانی است که در ساعات اولیه بامداد امروز او و محافظ‌ش را به قتل رساندند اما رسانه‌های محلی می‌گویند این قتل ممکن است توسط اعضای کارتل مواد مخدر صورت گرفته باشد.

کمیسیون انتخابات مکزیک، روز دوشنبه، 4 جون اعلام کرد که کلودیا شینباوم، از حزب چپ مورنا با بیش از 59 درصد آرا به ریاست جمهوری برگزیده شده است. شیناوم در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده پایان دادن به تبهکاری و کاهش جرایم سازمان یافته را داده بود.

انتخابات اخیر مکزیک که برای مجلس و ریاست‌جمهوری برگزار شد، خونین‌ترین انتخابات در تاریخ این کشور بود که در طی آن 37 نفر از نامزدهای انتخابات مجلس در حملات مسلحانه کشته شدند و ده‌ها حمله دیگر به نامزدهای انتخابات و ستادهای انتخاباتی آن‌ها صورت گرفت.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر سه نامزد از احزاب راست، چپ میانه و چپ با یکدیگر رقابت می‌کردند که دو نفر از آن‌ها زن بودند.

حزب چپ حاکم به رهبری اوبرادور؛ رییس جمهوری فعلی، لایحه‌ تازه‌ای برای مبارزه با باندهای تبهکار در این کشور تهیه کرده است که در صورت تصویب و اجرا ممکن است به تنش‌های تازه‌ای منجر شود.

مطالب مرتبط