آغاز تخریب صدها خانه بیجا شدگان داخلی از سوی طالبان در کابل

شورای پناهندگان ناروی اعلام کرد که طالبان خانه‌های موقت ۸۰۰ خانواده بیجا شدگان داخلی شامل شش هزار نفر را در کابل تخریب می‌کنند و این روند از سوی طالبان آغاز شده‌است.

این شورا امروز سه‌شنبه، 15 جوزا در اعلامیه‌ای گفته‌است که تخریب این خانه‌ها از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شده است؛ در حالی که شماری از این بیجا شدگان هیچ جایی به رفتن ندارند.

نیل ترنر؛ مسوول دفتر شورای پناهندگان ناروی در کابل گفته است که از تصمیم طالبان برای اخراج اجباری این افراد «شوکه» شده است. به گفته او، این‌ها بیجا شدگان داخلی از آسیب‌پذیرترین‌ها در افغانستان هستند.

او افزود: «چندین خانواده که تیم‌های ما در کابل با آن‌ها صحبت کرده‌اند، گزارش داده‌اند که پس از تخریب خانه‌های‌شان توسط مقام‌های [طالبان]، جایی برای رفتن ندارند».

این شورا از طالبان خواسته است که تا زمان پیدا شدن راه‌حل درازمدت، تخلیه اجباری و تخریب سکونت‌گاه‌های موقت آوارگان داخلی را متوقف کنند.

مسوول دفتر شورای پناهندگان ناروی گفته که به‌شدت نگران وضعیت فعل هستند. به گفته او، طالبان اخراج آسیب‌پذیرترین جوامع آواره در سراسر کشور را تکرار و خانواده‌های آسیب‌دیده را مجبور به آوارگی تازه و بی‌پایان می‌کنند.

این نهاد گفته است که افغانستان هنوز درگیر بحران فزاینده بشردوستانه، اقتصادی و اجتماعی است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر این کشور آغاز شد.

شورای پناهندگان ناروی افزوده است که اخراج حدود ۶۰۰ هزار مهاجر و پناهجو از پاکستان، شمار آوارگان در افغانستان را به‌صورت چشم‌گیر افزایش داد.

براساس آمار این نهاد، تا آخر سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴.۲ میلیون نفر براثر درگیری‌های گذشته و ۱.۵ میلیون نفر دیگر براثر حوادث طبیعی در افغانستان بی‌جا شده بودند.

مطالب مرتبط