مقام پیشین آلمانی خواهان مذاکره با طالبان درباره اخراج مهاجران شد

زیگمار گابریل؛ وزیر خارجه پیشین آلمان خواهان مذاکره با طالبان درباره اخراج مهاجران افغان شده است.

زیگمار گابریل؛ وزیر خارجه پیشین آلمان روز یک‌شنبه، ۲۰ جوزا، از دولت این کشور خواست که برای اخراج مهاجران مجرم، با طالبان مذاکره کند.

وزیر خارجه پیشین آلمان در مقاله‌‌ای در روزنامه بیلد گفته که باید از طالبان «تضمین گرفته شود که پناهجویان اخراج شده را شکنجه نمی‌کند و نمی‌کشد.»

به دنبال حمله یک پناهجوی افغان در شهر مانهایم که به کشته‌شدن یک پولیس و زخمی‌شدن پنج تن دیگر انجامید، صدراعظم آلمان گفت که مجرمان خطرناک و تروریست‌ها جایی در آلمان ندارند.

وزیر خارجه پیشین آلمان گفت: «باید با طالبان مذاکره شود تا اخراج مجرمان به افغانستان الزامی شود.»

این مقام سابق آلمانی گفت که در بدل پذیرش پناهجویان اخراجی، باید به کشورها کمک اقتصادی شود.

پیشتر، وزارت خارجه طالبان، برای گفت‌وگو و مذاکره با آلمان درباره اخراج پناهجویان ابراز آمادگی کرده بود. وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای گفت که پناهجویان نباید به کشورهای منطقه اخراج شوند.

برخی سیاست‌مداران آلمانی با توجه به حاکمیت طالبان در افغانستان و نداشتن روابط دیپلماتیک با کابل، خواهان گفتگو با کشورهای منطقه از جمله پاکستان درباره اخراج پناهجویان افغان شده بودند.

وزیر خارجه سابق آلمان گفت: «ائتلافی میان نئونازی‌های ضد یهودی و اسلام‌گراهای ضد آزادی و دموکراسی به وجود آمده که باید با آن مقابله شود.»

او گفت که صدراعظم آلمان شانس بزرگی دارد که تابوی موجود را بشکند و زمینه قانونی اخراج مجرمان خطرناک از آلمان را فراهم سازد.

حکومت آلمان با توجه به قوانین و ملاحظات بشردوستانه نمی‌تواند پناهجویان رد شده و متهم به جرایم را اخراج کند؛ اما احزاب دست راستی می‌گویند که این پناهجویان باید تحت هر شرایطی از کشور اخراج شوند.

در حال حاضر، اخراج پناهجویان افغان از آلمان، حتی کسانی که جرمی مرتکب شده‌اند، به دلیل حاکمیت طالبان، متوقف است.

برخی جریان‌های سیاسی آلمان ابراز نگرانی کرده‌اند که هرگونه مذاکره و گفتگو با طالبان به مشروعیت دادن به این گروه بیانجامد.

مطالب مرتبط