جایزه ۵ میلیون دالری امریکا برای بازداشت یک عضو ارشد القاعده

وزارت خارجه امریکا ۵ میلیون دالر جایزه برای بازداشت یک عضو ارشد القاعده تعیین کرده است.

وزارت خارجه امریکا برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت حمزه صالح؛ یک عضو ارشد شبکه القاعده شود، ۵ میلیون دالر جایزه اعلام کرده است.

مجله لانگ وار ژورنال در تازه‌ترین گزارش خود گفته که حمزه صالح «عضو کلیدی» شبکه القاعده و مسئول «سازماندهی‌ها، تعیین‌کننده راهبردها و هماهنگ‌کننده شاخه‌های القاعده» است.

در گزارش این مجله آمده است که حمزه صالح در اصل شهروند عربستان سعودی است.

لانگ وار ژورنال افزوده است که حمزه صالح در دهه ۱۹۸۰ در کنار اسامه بن لادن در برابر نیروهای اتحاد شوروی پیشین در افغانستان، جنگیده است.

بر بنیاد گزارش لانگ وار ژورنال او در دهه ۱۹۹۰ در حمله‌های هرا‌س‌افگنانه در تاجیکستان نیز شرکت داشته است.

این مجله افزوده است که پیش از حملات ۱۱ سپتمبر، حمزه صالح به عنوان رهبر گروه محافظان خاص بن لادن تعیین شده بود.

لانگ وار ژورنال می‌گوید که احتمال می‌‌رود که این عضو ارشد شبکه القاعده میان افغانستان و ایران در رفت و آمد باشد.

پیش از این گروه تحلیلی نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل گزارش داد که شبکه القاعده خانه‌های در هلمند، هرات و فراه افغانستان دارد که برای سهولت، اعضای این شبکه هنگام رفت‌وآمد به ایران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

طالبان پیش از این حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان زی اداره شان را رد کردند.

طالبان همچنین در توافق‌نامه‌ای دوحه تعهد سپردند که روابط خود با القاعده و دیگر شبکه‌های هراس‌افگن را قطع می‌کنند؛ اما این مجله خبری می‌گوید که با توجه به نشانه‌ها و شواهد، احتمال می‌رود حمزه صالح در افغانستان و یا ایران مستقر باشد.

این در حالی است که فاکس نیوز نیز پیش از این با اشاره به گزارش پیشین این مجله در پیوند به پیام اخیر رهبر القاعده مبنی‌بر دعوت جنگجویانش به افغانستان، گزارش داد که افغانستانِ زیر اداره طالبان به «بهشت امن برای تروریست‌ها» مبدل شده است.

مطالب مرتبط