کاهش 95 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان؛ یک نهاد اروپایی ابراز نگرانی کرد

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارش سالانه‌‌ ۲۰۲۳ خود اعلام کرد که کشت کوکنار در افغانستان در این سال 95 درصد کاهش یافته است. همزمان یک نهاد اروپایی از کاهش عرضه مواد مخدر افغانستان به کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده‌است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه، 23 جوزا در گزارشی گفته‌است که پس از فرمان ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، کشت مواد مخدر و تولید تریاک در این کشور نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به شدت کاهش یافته است.

در گزارش این نهاد همچنین آمده است: «با کاهش سطح کشت مواد مخدر، میزان کشت گندم در افغانستان افزایش یافته و به بدیل کشت کوکنار برای دهاقین در این کشور مبدل شده است».

در همین حال مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد هشدار داده که اتحادیه اروپا باید خود را برای عواقب کمبود هروئین در آینده آماده کند.

الکسیس گودل؛ مدیر این مرکز گفته‌ که تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان در حال اجرا است اما ذخایر هروئین افغانستان هنوز پابرجاست و در مسیر قاچاق به اروپا است.

به گفته او، کاهش هروئین افغانستان در بازارهای اروپایی ممکن است کمی طول بکشد اما نشانه‌هایی از کمبود عرضه هروئین در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا وجود دارد.

مدیر مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد گفت: « مهم این است که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این خطر وجود دارد که کسانی که از هروئین استفاده می‌کنند به داروهای ارزان‌تر، آسان‌تر و خطرناک‌تر از هروئین روی بیاورند که برخی از آن‌ها می‌توانند 700 برابر قوی‌تر از مورفین باشند».

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان رهبر این گروه کشت و تولید مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد. پیشتر برخی کشورها به ویژه کشورهای همسایه افغانستان که مقصد نخست قاچاق‌چیان مواد مخدر اند گفته بودند که هیچ تغییری در مقدار مواد قاچاق‌شده از افغانستان به این کشورها مشاهده نشده است.

مطالب مرتبط