نگرانی سازمان ملل از افزایش بیماری تب کنگو در آستانه عید قربان در افغانستان

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد (FAO) از افزایش موارد مثبت بیماری تب کنگو در آستانه عید قربان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل روز سه‌شنبه، 23 جوزا با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته در آستانه‌ عید قربان از افزایش موارد مثبت تب کنگو در افغانستان، نگران است.

این اداره با اشاره به این که تب کنگو از حیوان به انسان سرایت می‌کند و یک بیماری کشنده برای انسان‌ها است، به رعایت موارد بهداشتی تاکید کرده‌است.

وزارت صحت طالبان دو روز قبل اعلام کرده بود که در پنج ماه گذشته حدود ۲۰۳ مورد این بیماری و ۶ واقعه مرگ‌ومیر ناشی از آن ثبت شده‌است.

این وزارت گفته بود که موارد ابتلا به این بیماری در دو ماه اخیر نسبت به ماه‌های گذشته در سال جاری، ۳۸ فیصد افزایش یافته است.

در سال بیش از ۱۲۰۰ مورد ابتلا به بیماری تب کنگو در کشور ثبت شده بود که از این میان، حدود صد تن جان خود را از دست داده بودند.

این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین مشاهده می‌شود.

مخزن و ناقل ویروس تب کنگو در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند.

این ویروس می‌تواند از گوشت و خون آلوده تا 24 ساعت به انسان انتقال کند و از این رو کارشناسان صحی تاکید می‌کنند که در جریان ذبح مواشی در عید قربان از دست‌کش‌های مخصوص استفاده شود.

مطالب مرتبط