طالبان از قطعنامه سازمان ملل برای پایان جنگ غزه استقبال کردند

وزارت خارجه طالبان تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل به هدف پایان جنگ در غزه را گام نخست برای پایان‌دادن به نسل‌کشی مردم غزه خوانده و از آن استقبال کرده‌است.

این وزارت امروز چهارشنبه، 23 جوزا در بیانیه‌ای گفته‌است که این اقدام سازمان ملل نیازمند مذاکرات واقع‌بینانه است ‏تا منجر به آتش‌بس دایمی در نوار غزه شده و زمینه زندگی عادی برای مردم غزه فراهم شود.

وزارت خارجه طالبان حملات اسرائیل بر غزه را نیز محکوم کرده و گفته که از حق تاریخی مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل حمایت می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته با ۱۴ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد. روسیه که یکی از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت است به این قطعنامه که توسط امریکا پیشنهاد شده بود، رای ممتنع داد تا مانع از تصویب آن نشود.

این قطعنامه که جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دایمی اجرا کنند.

حماس ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد که آن را می‌پذیرد اما درباره جزئیات آن نیاز به مذاکره است.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا امروز با انتقاد از حماس گفت که این گروه برخی خواست‌های غیر قابل پذیرش را برای گنجاندن در این قطعنامه مطرح کرده‌است. به گفته او، اسرائیل این قطعنامه را پذیرفته است.

مطالب مرتبط