طالبان دختران را از ۳ میلیارد ساعت درسی محروم کرده‌اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است که سه میلیارد ساعت درسی برای دختران در افغانستان از دست رفته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) صبح امروز پنج‌شنبه، ۲۴ جوزا اعلام کرده که با گذشت ۱۰۰۰ روز از ممنوعیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش در افغانستان زیر سلطه طالبان، آنان سه میلیارد ساعت درسی‌شان را از دست داده‌اند.

کاترین راسل؛ مدیر اجرایی یونیسف این روز را یک نقطه عطف «غم‌انگیز» و نگران‌کننده خوانده است.

راسل محرومیت «سیستماتیک» ۱.۵ دختر از آموزش و تحصیل توسط طالبان را نه تنها نقض آشکار حق آموزش آنان عنوان کرده است، بلکه به گفته وی، منجر به کاهش فرصت‌ها و بدتر شدن وضعیت روحی دختران شده است.

او تاکید کرده است که حقوق کودکان، به‌ویژه دختران نمی‌تواند، گروگان سیاست باشد.

به باور راسل، این ممنوعیت علاوه بر تاثیر منفی بر وضعیت روحی دختران، سبب تشدید بحران‌های بشری در افغانستان نیز خواهد شد.

در این بیانیه آمده: «آموزش و پرورش فقط فرصت‌ها را فراهم نمی‌کند. از دختران در برابر ازدواج زودهنگام، سوءتغذیه و سایر مشکلات صحی محافظت می‌کند.»

براساس بیانیه، به‌رغم ممنوعیت دختران از آموزش در افغانستان، یونیسف در همکاری با سایر نهادهای کمک‌کننده زمینه آموزش را برای نزدیک به سه میلیون کودک در کشور فراهم کرده است.

مدیر اجرایی یونیسف تصریح کرده: «ما همراه با شرکا خود ۲.۷ میلیون کودک را در آموزش ابتدایی نگه‌می‌داریم، صنبف‌های آموزش مبتنی بر جامعه را برای ۶۰۰ هزار کودک که دو سوم آن‌ها دختر هستند، راه‌اندازی می‌کنیم، و هر کاری که بتوانیم برای حفظ زیرساخت‌های آموزشی انجام می‌دهیم.»

این نهاد بار دیگر از طالبان خواسته است تا دروازه مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌ها را به روی دختران در افغانستان باز کنند.

راسل همچنین خطاب به جامعه جهانی خاطرنشان کرده است که دختران افغان بیشتر از هر زمان دیگر به حمایت جهانیان نیاز دارند.

این در حالی است که ۱۰۰۰ روز از نخستین دستور‌ طالبان برای ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و حدود ۶۰۰ روز از بسته شدن درب دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گذرد.

پیشتر دو نهاد (رواداری و مصور) نیز کارزاری را برای برداشتن ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان زیر سلطه طالبان زیر نام «اقراء» به راه انداخته‌اند.

مطالب مرتبط