درخشان شدن ستاره‌ای کم‌نور بعد از ۸۰ سال

ناسا از انتظار برای یک رویداد نادر خبر داده و اعلام کرده که بعد از ۸۰ سال در پی انفجاری، ستاره کم‌نوری درخشان می‌شود.

ناسا اعلام کرده است که از حالا تا ماه سپتامبر (سنبله) سال جاری اخترشناسان و علاقمندان به نجوم در سراسر جهان منتظر وقوع یک رویداد نادر «نواختر» هستند.

در این رویداد یک ستاره بسیار کم‌نور به ناگهان درخشان شده و برای مدتی در آسمان شب با چشمان غیر‌مسلح دیده می‌شود.

آژانس فضایی ناسا همچنین اعلام کرد در این رویداد نجومی شاهد یک درخشش ناگهانی در صورت فلکی اکلیل شمالی خواهیم بود.

ستاره تی-سی‌آر‌بی (T-CrB) که به نام «ستاره شعله‌ور» نیز شناخته می‌شود، یک سیستم دو تایی متشکل از یک کوتوله سفید و یک غول سرخ است.

این سیستم ستاره‌ای که در فاصله سه هزار سال نوری از زمین قرار دارد، معمولا بدون ابزار رصدی قابل دیدن نیست اما انتظار می‌رود در روزها یا هفته‌های آینده به اندازه‌ای روشن شود که با چشم غیرمسلح هم برای چند روز قابل دیدن باشد.

در این سیستم به صورت دوره‌ای، یک غول سرخ موادی را به درون کوتوله سفید می‌ریزد که منجر به انفجار هسته‌ای حرارتی و درخشش ناگهانی سیستم می‌شود. این پدیده به نام «نو اختر» شناخته می‌شود و با «اَبَر نو اختر» (سوپر نوا) که شامل مرگ انفجاری یک ستاره بزرگ است، تفاوت دارد.

غول سرخ یک ستاره بزرگ و درخشان است که در مرحله دوم عمرش به سر می‌برد و هم‌جوشی هسته‌ای در لایه بیرونی مرکز این ستاره اتفاق می‌افتد اما کوتوله‌های سفید، باقی‌مانده‌ ستاره‌هایی مشابه خورشید هستند که کل سوخت هسته‌ای خود را مصرف کرده و آخرین مرحله‌ قابل مشاهده‌ ستاره‌های کم‌جرم را نشان می‌دهند.

این درخشش اولین بار در سال ۱۲۱۷ میلادی به وسیله یک منجم آلمانی مشاهده شد که در توصیف این پدیده نوشت: «یک ستاره کم‌نور که برای مدتی با نور زیاد می‌درخشید.»

آخرین فوران مشاهده‌ شده از این سیستم در سال ۱۹۴۶ رخ داده است و اخترشناسان از دیدن آن، دوباره بسیار هیجان‌زده هستند چون این فرصت یک بار در طول عمر بسیاری از افراد رخ می‌دهد.

ویلیام جی. کوک؛ سرپرست دفتر محیط‌های شهاب‌سنگی ناسا گفته: «مطالعه این نو اختر در ستاره تی-سی‌آر‌بی، به ما کمک می‌کند تا انتقال جرم بین ستاره‌ها در این سیستم‌ها را بهتر بفهمیم و تصویر دقیق‌تری از واکنش‌های هسته‌ای حرارتی که در سطح کوتوله سفید رخ می‌دهد، ارائه کنیم.»

انتظار می‌رود درخشش این نو اختر که برای اخترشناسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان آماتور به نجوم فرصتی منحصر به فرد است از نیم‌کره شمالی قابل مشاهده باشد.

مطالب مرتبط