دختران افغان برای درس خواندن به رواندا می‌روند

یک بنیاد آموزشی به همکاری آژانس بین المللی مهاجرت زمینه انتقال دختران افغان به یک مکتب در رواندا را فراهم کرده است.

یک بنیاد آموزشی به همکاری آژانس بین المللی مهاجرت از چندی به این طرف زمینه انتقال دختران افغان به یک مکتب در رواندا را فراهم کرده و تاکنون ده‌ها دانش‌آموز از افغانستان به رواندا منتقل شده و در آنجا به تحصیل خود ادامه می‌دهند.

شماری از دختران افغان که پس از روی کار آمدن طالبان از ادامه آموزش و تحصیل محروم شده بودند، حالا می‌توانند در رواندا در شرق افریقا به مکتب بروند.

برنامه پذیرش برای مکتب رهبری افغانستان از سوی بنیاد سوله در سال ۲۰۲۴ آغاز شده و آخرین مهلت ثبت نام امروز شنبه، ۲۶ جوزا می‌باشد.

افرادی که در این دوره پذیرفته شوند، با هزینه سازمان بین المللی مهاجرت به اردوگاه آموزشی بنیاد سوله منتقل خواهند شد.

وزارت آموزش رواندا گفته: «ما مشتاقانه منتظریم تا از دانش‌آموزان سوله در رواندا برای برنامه تحصیلی تان استقبال کنیم.»

این برنامه با همکاری بنیاد سوله و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) ایجاد شده است.

بربنیاد گزارش‌ها، برای سال آینده تحصیلی بیش از دو هزار درخواست ارائه شده است.

در اطلاعیه‌ای که «آی او ام» راجع به هزارمین روز منع دختران افغان از ادامه تحصیل نشر کرده، آمده که یک سال از زمانی که نخستین گروه دانش آموزان در چارچوب همکاری سوله با آی او ام به رواندا رسیدند، گذشت.

معاهده همکاری این دو سازمان در سال ۲۰۲۳ به امضا رسید و در چارچوب آن دانش‌آموزانی که از خارج از افغانستان به رواندا می‌آیند تا در محوطه متعلق به سوله به تحصیلات‌شان ادامه دهند، کمک‌های لازم برای سفر دریافت می‌کنند.

شبانه بسیج راسخ؛ بنیانگذار سوله، در زمان اولین پرواز نقل مکان دختران افغان به رواندا در ماه مارچ سال گذشته گفت: «برای من فوق العاده معنی دار است که آنها اکنون برای ادامه تحصیل به رواندا می آیند، و من بی پایان از آی او ام برای کمک به تسهیل سفر ایمن آنها به رواندا و رفتن به مکتب سپاس‌گزارم. آنها در این‌جا رشد خواهند کرد تا به اعضای نسلی از رهبران تبدیل شوند که روزی به بازسازی کشورشان کمک خواهند کرد».

سازمان بین المللی مهاجرت از این پروژه به عنوان نشانه امید یاد کرده و گفته که با حمایت صحیح، آموزش به جوانان در شرایط دشوار نیز ممکن است.

این سازمان گفت: «ما نه فقط نحوه روایت از سرکوب دختران و زنان را به چالش می‌کشیم، بلکه با هر دختری که آموزش می‌بیند و رؤیای یک افغانستان آرام را در سر دارد، در نگارش تاریخ سهم می‌گیریم».

مطالب مرتبط