تبادله زندانیان؛

سویدن زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد به جرم «قتل عام» را آزاد کرد

ایران و سویدن با میانجی‌گری عمان، چند شهروند زندانی خود را مبادله کردند و بر این اساس حمید نوری؛ مقام سابق دستگاه قضایی ایران که به جرم قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367، به حبس ابد محکوم شده بود آزاد و به ایران تحویل داده شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، این مبادله امروز شنبه، 26 جوزا صورت گرفت و در مقابل، ایران یوهان فلودروس و سعید عزیزی؛ شهروندان سویدنی را آزاد کرد.

ساعتی قبل معاون بین‌الملل قوه قضائیه ایران خبر داد که حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت که در سوئد محاکمه و زندانی شده بود، آزاد شده و به ایران باز می‌گردد.

دقایقی پس از انتشار این گزاش‌ها، نخست‌وزیر سویدن هم خبر داد که دو شهروند زندانی این کشور در ایران آزاد و به زودی به آغوش خانواده‌های خود بازمی‌گردند.

حمید نوری، ۶۲ساله، براساس شکایت فعالان حقوق بشر و مخالفان حکومت ایران به پولیس سویدن در زمستان ۱۳۹۸ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم با یک پرواز مستقیم از ایران دستگیر شد.

شکایت دادستانی سویدن علیه حمید نوری براساس شواهد مربوط به قتل عام مخفیانه چندین هزار زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان‌های ایرانی تنظیم شد. در زمان اعدام‌های تابستان سال ۶۷ حمید نوری با نام مستعار «حمید عباسی» معاون زندان گوهردشت ایران بود.

دادستانی سویدن براساس اصل حیطه قضایی بین‌المللی که بررسی جرایم فارغ از محل ارتکاب آن‌ها است علیه حمید نوری اعلام جرم کرد و مراجع قضایی سویدن نیز بر همین اساس او را محاکمه کردند. این دادگاه او را در سال ۱۴۰۱ به جرم «نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قتل» به حبس ابد محکوم کرد.

یک دادگاه تجدید نظر نیز روز ۲۸ آذر امسال صدور حکم حبس ابد برای آقای نوری را تائید کرد.

مطالب مرتبط